Soutěžení v životě každého sportovce je zkouškou nejen fyzické, ale i psychické přípravy.

Zdroj: Fotobanka Pixabay

18. červen je považován za mezinárodní den paniky. A redaktoři StudentSportu netuší, jak takový den oslavit, ale dobře víme, co nám umožní porazit nejen soupeře v soutěži, ale i paniku před vystoupením.

Tréma, strach, vzrušení, úzkost, stres – to je jedním slovem to, s čím se sportovci ve své kariéře nevyhnutelně potýkají a existuje mnoho možností, jak se s tím vypořádat. Vybrali jsme podle nás nejúčinnější metody, abyste se nemuseli ubírat cestou profesionálů, spočívající v pokusech a omylech.

1. Uvědomte si, že máme obavy, a pochopte, čeho se skutečně bojíme.

Prvním krokem je přiznat si, že strach je skutečně přítomen. Není třeba se klamat a skrývat se pod falešnou maskou odvahy, pokud tomu tak není. Osobní odhalení vám poskytne úlevu a pomůže vám pochopit, že toto zažívá téměř každý. Za zamyšlení stojí i to, co přesně způsobuje úzkost, takříkajíc „dívat se strachu do očí“ – zaslouží si takové zážitky?

2. Proveďte soutěžní rituál, vymyslete zvyk nebo talisman.

Každý sportovec má jistě nějaký rituál, který pomáhá naladit se a zklidnit se před soutěží. Někteří lidé věří v magický začátek takových akcí, ale to se dá vysvětlit celkem logicky. Něco nového a neznámého je pro tělo stres, ale je možné ho překonat vytvořením známých podmínek. To v každém případě také zvýší sebevědomí díky síle autohypnózy.

3. Na výkon se dobře připravte, dopřejte si dostatek spánku a odpočinku.

Dobrý trénink je klíčem k úspěchu, nebo spíše jen jeho polovinou. Zároveň je důležité nezapomínat na péči o sebe, pokračovat ve správném stravování a celkově vést zdravý životní styl a také si dopřát čas na odpočinek, zejména na spánek. Není totiž nic horšího, než když vám během soutěže brání usnout a spadnout z nohou pouze akutní strach o svůj výkon.

4. Zaměřte se na dýchání, vyzkoušejte různé praktiky a cvičení.

S největší pravděpodobností bude během soutěží obtížné najít místo a čas pro plnohodnotnou meditaci, ale pro jednoduchá a rychlá dechová cvičení mezi obvyklými je to v pořádku! Mohou být prováděny ve stoje nebo vsedě a pomohou vám přijít k rozumu tím, že se zaměříte spíše na svůj dech než na strach. Na internetu o tom bylo napsáno mnoho článků, zbývá jen najít mezi touto odrůdou něco vhodného.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší způsob, jak zmrazit třešně s peckami nebo bez pecek?

5. Myslete pozitivně, buďte odhodlaní vyhrát, nebo nemyslete na výsledek.

Negativní myšlenky mohou sportovce pronásledovat po celou dobu soutěže. Strach z toho, že uděláte chybu nebo prohrajete, vás bude jen mrzet, pokud s sebou nepřinese ani katastrofu. Samozřejmě je snadné říci „nemysli na špatné věci“, ale ve skutečnosti každý chápe, jak těžké to je. Měli byste však pochopit, že špatné věci se budou dít vždy. Tak proč se o něj starat, když můžete do své hlavy pustit pozitivitu?

6. Berte nadcházející soutěž jako normální trénink.

Trénink je zpravidla zdokonalování dovedností před soutěží. A sportovec se tam cítí sebevědomě, protože ví, že na rozdíl od výkonů si může dát právo dělat chyby. Tady vzniká strach to dovolit. Co vám ale pomůže uvolnit se a ulevit si od situace, je představa, že jde jen o další trénink, při kterém se nemusíte bát, že uklouznete nebo se ochabnete, což se rozhodně nestane.

7. Nedívejte se na výkony ostatních a na tituly soupeře.

Neustálé srovnávání se s někým nepovede k ničemu dobrému. Všichni lidé jsou jiní a vždy se najde někdo, kdo je lepší nebo horší. Pro sportovce by nemělo záležet na tom, kolik vítězství a ocenění má jeho soupeř, protože nesoupeří počtem úspěchů, ale svými schopnostmi. Výkony jiných lidí vás mohou donutit to vzdát, takže by bylo moudré to ignorovat a procvičit si to ještě jednou.

8. Přijměte, že ke kritice dojde v každém případě a neměli byste se jí bát.

Kritika je nástrojem růstu a rozvoje. Nejlepším řešením by bylo naučit se to okamžitě adekvátně vnímat na svou adresu, abyste z toho později nepociťovali strach. Jaký má pak smysl řeč, když k ní není žádný komentář, který vám pomůže zlepšit se a zapracovat na vašich chybách? Hlavní věc, kterou je třeba si pamatovat, je, že kritika může být konstruktivní i nekonstruktivní a že komu naslouchat, je osobní volbou každého.

Vzniká paradox – sportovec se bojí konkurence, což se stává důvodem neúspěchu, kterého se tak obával. Proto musíte především porazit ne soupeře, ale svůj strach. A všichni se tak bojí, jen někdo ví, jak se s tím vypořádat. A pravděpodobně byste si měli dělat větší starosti, když vás zpočátku vůbec nic netrápí.

ČTĚTE VÍCE
Mohu použít semena papriky zakoupené v obchodě?

Jak se netrápit před soutěžemi, vyrovnat se s nejistotou a úzkostí a naladit se na správný rytmus?

Téměř každý člověk alespoň jednou v životě začne pociťovat úzkost před soutěžemi nebo během zápasů. Děje se to z mnoha důvodů: myšlenky na prohru, strach z nepřijetí cen, strach ze soupeře. Někteří se bojí, že nesplní očekávání svých trenérů, a zažívají silnou nervozitu. Není náhodou, že vítězi často nejsou ti lépe připravení, ale ti, kteří se dokážou se svým stavem vyrovnat.

Zdroj: Fotobanka istockphoto.com

Existuje několik účinných a osvědčených metod, které s tím pomohou. Pojďme zjistit, co je pro to třeba udělat a jak se připravit na závody kompetentně, bez problémů a stresu.

Uvolnění napětí tím, že přiznáte, že máte obavy Většina sportovců si nechce přiznat, že se bojí prohrát zápas. Je pro ně snazší naladit se na větu: „Nebojím se, jsem plně připraven a všechno překonám.“ Ve skutečnosti to jen zvyšuje strach, dech se zrychluje a svaly se napínají. Když k tomu dojde, budete se muset vyrovnat nejen se svými protivníky, ale i s vnitřním a fyzickým stresem.
Okamžik uznání vašeho vzrušení vám umožní udělat první kroky ke správným rozhodnutím, a tedy přejít k hledání možností, spíše než zůstat ve stavu nervozity.

Pojďme to zjistit co dělat před soutěžípřestat se bát, být nervózní a odstranit zbytečné napětí. Jen si představte svůj strach v podobě určitých imaginárních obrazů. Nezáleží na tom, jak vypadají, i když je to pestrá sada barev. Poté se rozhodněte o umístění v imaginárních prostorech a obrazech. Zajistěte, aby se obrázky pohybovaly co nejdále od vás.

Technika není jednoduchá, ale funguje skvěle. Když to zvládnete, už si nebudete klást otázku, co dělat, když se bojíš před soutěží. Jednoduše se správně naladíte, dáte jasné pokyny. Výsledkem je automatické odstranění známek úzkosti.

Existuje několik dobrých doporučení pro zvládnutí této techniky:

  • musíte vstát;
  • zklidněte své dýchání do hlubokého, rovnoměrného stavu;
  • natáhněte ruce před sebe a pomalu je zvedněte;
  • pak hladce a pomalu roztáhněte ruce do stran a postupně je spouštějte dolů;
  • Na konci se dlaně spojí a zhluboka se nadechne.
ČTĚTE VÍCE
Kterou odrůdu citronu je nejlepší pěstovat doma?

Po provedení cviků více než 5x zjistíte, že se přestanete bát. Stačí se na hru naladit a všechny zbytečné myšlenky vyhodit z hlavy.

Připomeňte si, proč jsme do soutěže přišli

Dlouho jste o tom snili, trénovali jste a veškeré vaše úsilí směřovalo k účasti v zápase? A tak se v tak důležitý den pro vás prostě nemůžete uklidnit, myšlenka vás neustále mučí, jak se uklidnit před soutěží?
1. Přestaňte být nervózní. Je velmi motivující, že na vás doma čekají vaši blízcí, jsou s vámi vaši týmoví přátelé, kteří jsou si jisti vašimi schopnostmi. Pamatujte, že jste mnoho měsíců cvičili, chodili do posilovny, ráno běhali, prošli kvalifikačním kolem, jste ve výborné fyzické kondici, což znamená, že jste připraveni na nové úspěchy.

2. Příležitosti soutěžit se svým hlavním protivníkem také pomáhají zmírnit úzkost. Už o něm všechno víte, na schůzku jste se připravili a máte připraveno mnoho zajímavých „překvapení“.

Důležitá informace! Pokud jste na tomto místě, protože vám to řekl/přesvědčil trenér, nebo hru vnímáte jako svou poslední šanci, ale nevěříte ve vaši připravenost bojovat, nebudete schopni se se svými obavami vyrovnat. Takové faktory úkol mnohem ztěžují a snižují šance na výhru.

Důležitá je jasnost vytyčeného cíle, který musí být jasně definován, a pak otázkajak se nebát soutěží, bude automaticky odstraněn.

Provedení nezbytných soutěžních rituálů před startem

Všichni zápasníci se zkušenostmi používají určité metody, triky, rituály (v rozcvičkách před zápasy, způsoby skládání sportovního oblečení, určité fráze a dokonce i vstávání z postele na konkrétní noze). Někteří lidé před významnou událostí 24 hodin s nikým nemluví, pro jiné je naopak důležité komunikovat nebo poslouchat hudbu.
Po nalezení vhodné „pracovní“ metody budete zcela odpojeni od všeho zbytečného, ​​zejména od jak odstranit nervozitu. Myšlenky každého jsou pozitivní a touha stát se vítězem.

Soustřeďte se na to hlavní – na hru

Někdy sportovci, zápasníci sambo, vzpěrači, basketbalisté projevují naprostou lhostejnost k nadcházejícím bojům. To se projevuje neuspěchaným chováním v šatnách a nedostatečným tempem rozcvičky. Tento přístup není náhodný. Pomáhá vám uklidnit se a naladit se na nadcházející událost. Zájem o výsledky soutěží se prakticky ztrácí, čímž automaticky odpadá strach z prohry.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně pěstovat pelargonium ze semen?

Pokud nevíte, jak se před soutěží naladit na „správnou vlnu“, dejte na rady zkušených sportovců. To pomohlo mnoha nováčkům. Musíte provést následující.

  1. Buďte klidní a sebevědomí ve vzhledu. Odměřené, klidné pohyby umožňují uspořádat myšlenky, vyrovnat se s úzkostí, zvýšit důvěru ve vlastní schopnosti a pomoci překonat strach.
  2. Nedělejte si starosti s výsledkem nadcházejících zápasů. Jste připraveni a není důvod být nervózní.
  3. Nedívejte se na souboje protivníků v předvečer událostí. To vás znepokojuje, vede k vyhoření, únavě a ztrátě energie. Tento přístup vám pravděpodobně nepomůže uklidnit se, ale může vést k porážce. Pokud si přejete shlédnout videozáznamy, můžete tak učinit po skončení soutěže.
  4. Před zápasem se nedívejte na tituly svých protivníků. Často začínající boxeři prohrávají hned na začátku zápasu, kdy věnují velkou pozornost úspěchům svých soupeřů. Dobří trenéři svým hráčům neřeknou o všech úspěších jejich soupeřů, protože to sportovce demoralizuje, děsí a brání jim získat správnou náladu pro hru. Trenér dělá vše pro to, aby učil jak nebýt nervózní před soutěží a jak omezit úzkost na minimum. Pokud jste vlastníky významných titulů a máte výhodu nad svými soupeři, nenesete odpovědnost za výsledky. I když prohrajete, zůstanete šampionem. To se nedá říct o porážkách titulovaných boxerů od nováčků, jejichž pověst může být značně poškozena.
  5. Poslech motivační hudby. Správně vybrané hudební skladby vám pomohou odstranit úzkost a mít pozitivní náladu. Toho lze dosáhnout tím, že budete mít s sebou hráče, který bude poslouchat melodie ve vhodnou chvíli.
  6. Sledování inspirativních videí. Kanál YouTube představuje mnoho motivačních videí, která vám umožní nejen zbavit se nejistoty, ale také získat pozitivní náboj.
  7. Využití síly autohypnózy. Pokud nervozita nezmizí a vy nevíte jak se připravit na hru, přesvědčte se, že jste mnohem silnější a zkušenější než vaši protivníci. Najděte formy motivace, které pro vás fungují nejúčinněji, a nastavte se tak, abyste vyhráli.
  8. Zeptejte se sami sebe, čeho se bojíte. Posuďte situace, kterých se nebojíte. Nakreslete si ty nejhorší scénáře a bude vám jasné, že značně přeháníte.
  9. Uklidnění pomocí meditace. Většina odborníků doporučuje zařadit meditaci do tréninkových programů, abyste se zbavili zbytečných strachů.
  10. Přepínání. Efektivní způsob, jak ušetřit energii během turnajů, když máte pocit, že se nemůžete zbavit své úzkosti. Možnosti jsou různé – od návštěvy kina, divadel, nočních klubů, chatování s přáteli až po čas strávený o samotě doma. Nové dojmy vám pomohou zapomenout a přepnout. Můžete také snít o tom, jak hra skončí, co nového byste chtěli do svého života přinést.
  11. Zachovat klid v jakékoli situaci. Když příliš přemýšlíte o tom, co se na turnaji stane, není divu, že vám začíná být „klobása“. To vede ke zhoršení zdraví, morálky a snížení výkonnosti. Výsledek nakonec opravdu není působivý. Lidé mají tendenci se bát, když by se nemělo nic vážného stát. Zeptejte se sami sebe: “Co se stane, když nevyhraju?” Neúspěchem v soutěži vše nekončí. Mladý sportovec má vždy možnost to dohnat.
ČTĚTE VÍCE
Jak ředit olej s benzínem pro sekačku na trávu?

Sčítání

Každý si pro sebe vybírá účinné způsoby, jak se nebát při soutěžícha uklidňuje se různými způsoby. Přistupujte k jakémukoli scénáři s humorem a těžte ze získaných lekcí. A pamatujte, že se nemůžete poddat svým soupeřům, ale své vlastní nejistotě. Najděte účinné způsoby, jak překonat strach, a určitě se stanete vítězem.