V tabulce je uveden obsah živin (kalorií, bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů a minerálních látek) na 100 gramů jedlé části.

Živina Číslo Norma** % normy ve 100 g % normy ve 100 kcal 100% normální
Kalorická hodnota 40 kcal 1684 kcal 2.4% 6% 4210 g
Proteiny 1.1 g 76 g 1.4% 3.5% 6909 g
Tuky 0.1 g 56 g 0.2% 0.5% 56000 g
Sacharidy 9.3 g 219 g 4.2% 10.5% 2355 g
Dietní vlákna 1.7 g 20 g 8.5% 21.3% 1176 g
Voda 89.1 g 2273 g 3.9% 9.8% 2551 g
Vitamíny
Vitamín A, RE 2 μg 900 μg 0.2% 0.5% 45000 g
beta karoten 1 mg 5 mg 20% 50% 500 g
Vitamín B1, thiamin 0.046 mg 1.5 mg 3.1% 7.8% 3261 g
Vitamín B2, riboflavin 0.027 mg 1.8 mg 1.5% 3.8% 6667 g
Vitamín B4, cholin 6.1 mg 500 mg 1.2% 3% 8197 g
Vitamin B5, pantotenik 0.123 mg 5 mg 2.5% 6.3% 4065 g
Vitamín B9, folát 19 μg 400 μg 4.8% 12% 2105 g
Vitamín C, askorbová 7.4 mg 90 mg 8.2% 20.5% 1216 g
Vitamin E, alfa tokoferol, TE 0.02 mg 15 mg 0.1% 0.3% 75000 g
Vitamin K, fylochinon 0.4 μg 120 μg 0.3% 0.8% 30000 g
Macronutrienty
Draslík, K 146 mg 2500 mg 5.8% 14.5% 1712 g
Vápník, Ca 23 mg 1000 mg 2.3% 5.8% 4348 g
Hořčík, Mg 10 mg 400 mg 2.5% 6.3% 4000 g
Sodík, Na 4 mg 1300 mg 0.3% 0.8% 32500 g
Fosfor, P 29 mg 800 mg 3.6% 9% 2759 g
Stopové prvky
Železo, Fe 0.21 mg 18 mg 1.2% 3% 8571 g
Mangan, Mn 0.129 mg 2 mg 6.5% 16.3% 1550 g
Měď, Cu 0.04 μg 1000 μg 2500000 g
Selen, Se 0.6 μg 55 μg 1.1% 2.8% 9167 g
Fluor, F 1.1 μg 4000 μg 363636 g
Zinek, Zn 0.17 mg 12 mg 1.4% 3.5% 7059 g
Stravitelné sacharidy
Mono- a disacharidy (cukry) 4.2 g ~
Nasycené mastné kyseliny 0.042 g max. 18.7 г
Mononenasycené mastné kyseliny 0.013 g min. 16.8 г 0.1% 0.3%
Polynenasycené mastné kyseliny 0.017 g od 11.2 do 20.6 0.2% 0.5%

Energetická hodnota fialová cibule je 40 kcal.

Primární zdroj: Vytvořený v aplikaci uživatelem. Více.

ČTĚTE VÍCE
Co se stane s kotlem, pokud jej nebudete delší dobu používat?

** Tato tabulka ukazuje průměrné normy vitamínů a minerálů pro dospělého. Pokud chcete znát normy na základě vašeho pohlaví, věku a dalších faktorů, pak použijte aplikaci Moje zdravá strava.

Prospěšné vlastnosti červené cibule jsou známy již dlouhou dobu. Hojně se používá pro kulinářské účely k přípravě slaných pochutin a jako přísada do různých salátů a také v receptech tradiční medicíny.

Složení červené cibule

Kvalitativní složení červené nebo jinak fialové cibule je velmi rozmanité. Obsahuje téměř celý komplex vitamínů: vitamín A, vitamíny B, kyselina askorbová, vitamín PP.

Soubor mikroelementů ve fialové cibuli není o nic méně rozmanitý. Obsahuje: železo, hořčík, fosfor, chrom, sodík, síru.

Kromě všeho výše uvedeného má tato zelenina velmi vysoký obsah anthokyanů, které jí ve skutečnosti dodávají sytě fialovou barvu. Největší množství všech užitečných sloučenin je obsaženo v horní slupce. Fialová cibule je také bohatá na kvercecin, speciální flavonoid s jedinečnými léčivými vlastnostmi.

Blahodárné účinky červené cibule

Nejznámějším zdravotním přínosem červené cibule je její schopnost snižovat hladinu cholesterolu. Tento účinek je způsoben vitaminovým komplexem a antioxidanty obsaženými v jeho složení, které také pomáhají odolávat různým infekcím a zánětlivým procesům. Antioxidanty mají také schopnost zabránit rozvoji cukrovky, rakoviny a zpomalit přirozený proces stárnutí organismu.

Querticin, obsažený ve fialové cibuli, má dekongestační, močopudné a protikřečové účinky. Její blahodárný účinek se ale projeví až při pravidelné konzumaci cibule. To je způsobeno skutečností, že querticin má schopnost akumulace.

Různé sirné sloučeniny obsažené v této zelenině přispívají k produkci speciální aminokyseliny v těle – cysteinu. Pomáhá odstraňovat toxiny, zlepšuje syntézu kolagenu, což vede k výraznému zlepšení celkového stavu pokožky, vlasů a nehtů.

Sloučeniny síry také bojují se „špatným cholesterolem“ a podporují tvorbu „dobrého“ cholesterolu, odstraňují přebytečné tukové zásoby a mají pozitivní vliv na činnost kardiovaskulárního a oběhového systému.

Tato fialová zelenina obsahuje další cenný mikroelement – ​​chrom. Má schopnost snižovat hladinu krevního cukru a zvyšuje citlivost buněk na inzulín, což výrazně snižuje pravděpodobnost cukrovky 1. a 2. typu.

Zastánci zdravého životního stylu tvrdí, že pravidelná konzumace fialové cibule po dobu 40 dnů může snížit hladinu cholesterolu téměř o čtvrtinu a výrazně zlepšit stav cév v mozku.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho byste měli brambory před smažením namáčet?

Použití v receptech tradiční medicíny

Fialová cibule se hojně využívá i v lidovém léčitelství. Níže jsou uvedeny nejoblíbenější recepty s jeho použitím. Při nachlazení a chřipce použijte směs šťávy z cibule a medu v poměru 1:1.

Při silném a přetrvávajícím kašli se doporučuje nahradit med husím sádlem. Tato směs se používá jako tření na noc. Měl by být aplikován na oblast hrudníku.

Cibule se také používá jako anthelmintikum. Za tímto účelem oloupejte středně velkou cibuli a zalijte 200 g teplé vařené vody. Poté se nechá 8 hodin vyluhovat. Tuto infuzi musíte pít 100 g na lačný žaludek po dobu 5 dnů. Při žaludečních potížích a hemeroidech použijte směs cibulové šťávy a květového medu odebraných ve stejném poměru. Užívejte perorálně, 1 polévkovou lžíci před každým jídlem.

Při nepravidelném menstruačním cyklu se používají cibulové slupky ze 4-5 velkých cibulí, ze kterých se připravuje odvar. Pro přípravu slupky přidejte 400 g horké vody. Poté se vaří 20 minut ve vodní lázni. Výsledný vývar se filtruje. Měl by se užívat ráno na lačný žaludek po dobu 15 dnů.

Následující lék se používá jako diuretikum. Několik středně velkých cibulí se velmi jemně naseká nebo rozdrtí pomocí mixéru. Vzniklou kaši zalijeme 200 g teplé vody a necháme 8 hodin vyluhovat. Pijte 50 g nálevu 3x denně.

Kontraindikace k použití

Kromě prospěšných vlastností červené cibule existuje řada kontraindikací. Doporučuje se sníst najednou maximálně 100 g této zeleniny, a to i přesto, že se nejedná o žádné výrazné zdravotní problémy. Následující kategorie lidí by měly omezit konzumaci fialové cibule:

S onemocněním jater
S poruchou funkce ledvin
S kolitidou
S onemocněním žaludku v akutním stadiu
S kožními problémy

Jak můžete vidět, existuje výrazně méně kontraindikací pro konzumaci této zeleniny než její prospěšné vlastnosti. Ale přesto, před použitím jakéhokoli tradičního léku pomocí fialové cibule, je lepší poradit se s lékařem.