Jaké druhy rajčat nyní v obchodech nenajdete: malá a velká, červená a žlutá, na větvičkách a bez. Ukazuje se, že červená a žlutá rajčata se liší nejen barvou, ale i látkami, které obsahují! Řekneme vám, jaký je rozdíl a která rajčata si vybrat.

Jak se liší červená rajčata od žlutých?

Barva Rajčata jsou determinována látkami anthokyany – rostlinnými pigmenty s vysokou biologickou aktivitou. Žlutá rajčata jsou nasycená beta karoten, který je nesmírně důležitý pro vyvážené fungování imunitního systému, posílení kostí a prevenci různých očních onemocnění.

Červená barva dává rajčatům obsaženým v nich lykopen – silný přírodní antioxidant, který není syntetizován v lidském těle, ale pochází výhradně zvenčí. Je důležitý pro udržení kardiovaskulárního systému, zlepšuje paměť a výkonnou činnost mozku.

Chuť žluté rajče se nám zdá sladší kvůli nízkému obsahu vitamínu C. Z tohoto důvodu jsou žluté odrůdy rajčat vhodnější pro osoby s alergickými onemocněními. A velmi často se do dětské výživy doporučují žlutá cherry rajčata.

Dalším důležitým rozdílem mezi žlutými a červenými rajčaty je větší obsah dužiny a méně šťávy, což je důležité při přípravě některých pokrmů, jako jsou saláty nebo sendviče. Ale ze stejného důvodu a také kvůli nízkému obsahu právě toho vitamínu C jsou žlutá rajčata méně vhodná ke konzervaci.

Vždy červená rajčata výraznější chuť a vůně. Mnoho lidí proto miluje červené odrůdy. Mimochodem, pokud je pro vás aroma důležité, zkuste si koupit produkty na pobočce. Snítka vám umožní zachovat maximální čerstvost a aroma čerstvého rajčete i v supermarketu.

Nabídka zemědělského podniku Ekokultura

Švestkově červené koktejlové rajče

Švestkové červené koktejlové rajče na větvi Jardiles

Kulaté růžové koktejlové rajče na větvi Tomatinho

Kulaté hnědé rajče

Kulaté červené rajče na větvi

Svačina na červených cherry rajčátkách nebo koktejlových rajčatech lze doporučit sportovcům v období intenzivního cvičení před soutěží, kdy nelze přibrat, ale je prostě potřeba doplnit síly. Rajčatová šťáva se úspěšně vyrovná se stejným úkolem. Pamatujte však, že pro některé lidi červená rajčata (stejně jako čerstvě připravená rajčatová šťáva) mohou způsobit alergie.

Co jsou hnědá rajčata?

Výrobci se nezastavili u obvyklých červených a žlutých odrůd. A dnes se na pultech obchodů objevila hnědá rajčata. Výrobci označují taková rajčata jako odrůdy rajčat. kumato. Vyplatí se je vyzkoušet čerstvé – oceníte tak neobvyklou chuť. Jsou ale dobré i na vaření.

ČTĚTE VÍCE
Jak zalévat okurky, aby se rychleji naplnily?

Hlavní benefit tmavých cherry rajčat je také dán obsahem anthokyanů – látek s prokázaným preventivním účinkem na kardiovaskulární onemocnění. Exotická hnědá barva a neobvykle šťavnatá dužnina jsou hlavními znaky kulatého rajčete odrůdy Kumato. Plody tohoto rajčete jsou poměrně velké (120-150 g), což umožňuje jejich použití na saláty a druhé kurzy.

A malá cherry rajčata kumato mnozí nazývají „čokoládová cherry rajčata“. Miniaturní plody jsou velmi sladké, mají hustou slupku a šťavnatou dužninu. Hnědá cherry rajčata jsou skutečným skladem vitamínů a minimální obsah kalorií umožňuje doporučit cherry kumato jako ideální svačinu pro ty, kteří sledují svou postavu.

Využijte sílu barev! Široká škála odstínů ovoce a zeleniny v našich talířích rozveselí a zvýší efektivitu. Barva zeleniny a ovoce je spojena s blahodárnými vlastnostmi fytonutrientů, jejichž hlavní funkcí je chránit rostliny před agresivními vlivy prostředí. A konzumací světlé zeleniny a ovoce získáme jejich ochrannou sílu.

Existuje stereotyp, že dobrá rajčata musí být červená nebo růžová. Vědci však tento stereotyp rozptýlili a poznamenali, že rajčata jiné barvy nejsou o nic méně zdravá. Existuje názor, že barevná rajčata jsou mnohem lepší než tradiční červené odrůdy. Jak rajčata obecně ovlivňují tělo?

Žlutá a oranžová

Taková rajčata velmi blahodárně působí na oči a předcházejí očním chorobám. Obsah retinolu je také dobrý pro kůži a kosti.

Alfa a beta karoten jsou zodpovědné za žluté a oranžové zbarvení ovoce. Tyto látky chrání před aterosklerózou, snižují hladinu cholesterolu v krvi a zlepšují činnost žaludku.

Žluté a oranžové plody pomáhají v boji s nadváhou. Karoten se lépe vstřebává spolu s tuky, proto se doporučuje jíst tato rajčata s rostlinným olejem.

Zelené rajčata

Za zelenou barvu je zodpovědný chlorofyl. Zelená rajčata jsou užitečná, protože odstraňují toxiny z těla a také zlepšují imunitu, zpomalují proces stárnutí a odstraňují záněty. Velkým plusem zelených rajčat je, že jsou bohatá na vitamín C. 100 gramů obsahuje 23,4 miligramů, tedy asi 2x více než zralá.

bílá rajčata

Takové odrůdy jsou vzácné, ale existují. Anthoxanthin, silný antioxidant, jim dodává bílou nebo lehce nažloutlou barvu. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi, normalizuje krevní tlak, chrání před mozkovými příhodami, zvyšuje sílu a odolnost organismu a chrání ho před stárnutím.

ČTĚTE VÍCE
Musím čerstvě vymačkanou mrkvovou šťávu naředit?

Černá a fialová

Tato rajčata jsou vyhledávaná odborníky na zdravou výživu. Za jejich barvu je zodpovědné velké množství anthokyanů.

Antokyany chrání tělo před rakovinou a také zlepšují stav pojivových tkání. Navíc zmírňují otoky.

Černá rajčata obsahují hodně kyseliny askorbové a ta je nezbytná pro dobrý spánek a imunitu, zdravou barvu pleti a tělesnou aktivitu. Plody fialky jsou bohaté na antokyany, které snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění a stařecké demence.

Červená a růžová

Obyčejná červená rajčata jsou také skutečnou zásobárnou živin. Je zde mnoho zvláště cenných vitamínů – kyseliny nikotinové a listové, což je důležité pro těhotné a kojící ženy. Pokud je porovnáme s červenými odrůdami, pak růžové jsou lepší v množství vitamínů (C, PP, B1, B6), selenu, lykopenu a cukrů. Selen je nejen antioxidant, ale také zlepšuje cerebrální oběh a pomáhá udržovat imunitu.

Mimochodem, odborníci poznamenávají, že nejzdravější odrůda rajčat je „Třešeň“. Výhody cherry rajčat lze pozorovat v případech obecné ztráty síly, stejně jako u onemocnění srdce a krevních cév. Kromě toho tato zelenina pomůže vyrovnat se s gastrointestinálními problémy a anémií.

Cherry rajčata také obsahují lykopen, silný antioxidant, který může snížit pravděpodobnost makulární degenerace, která způsobuje slepotu.

S pomocí chrómu obsaženého v cherry rajčátkách můžete snadno utišit svůj hlad a také zabránit vzniku silného hladu.
Tato odrůda rajčat má také nízký obsah kalorií, takže cherry rajčata můžete bezpečně zařadit do svého každodenního jídelníčku, aniž byste se museli obávat velikosti pasu.

Dříve jsme psali:
Rajče je nejlepší obranou proti depresi a produktem protirakovinné diety: proč jíst tuto zeleninu? Čínští vědci z Tianjin Medical University považují rajčatovou dietu za nejlepší ochranu před depresí.
Výhody brokolice: Pomáhá srdci, chrání před rakovinou a stárnutím. Brokolice je často nazývána královnou zelí. Lidé věděli o blahodárných vlastnostech této zeleniny již od dob starověkého Říma. Teď na podzim se tělu obzvlášť hodí.
Nejlepší zelenina na očistu a hubnutí. Obsahuje draslík a sodík, a proto urychluje odstraňování toxinů. Tím, že zrychlují metabolismus, pomáhají eliminovat cholesterol.