Na trhu a v obchodech nejčastěji vidíme brambory tří barev: s bílou, žlutou a růžovou dužinou. Slupka těchto druhů brambor se obvykle blíží barvě dužiny: u bílých brambor je našedlá nebo krémová, u žlutých žloutne, u červených růžová. Existuje i fialový brambor s fialovou slupkou, ale to je speciální odrůda, je vzácná a dražší.

Jaký je rozdíl mezi červenými, bílými a žlutými bramborami?

Rozdíl nejčastěji spočívá v obsahu škrobu, ve výsledku – v chuti a schopnosti udržet tvar. Proto se k různým pokrmům doporučují brambory různých barev.

Udělejme hned výhradu, že nyní existuje tolik odrůd, že takové rozdělení na tři odrůdy se specialistům zdá poněkud primitivní. Odrůdy se od sebe liší obsahem škrobu, ale ne všechny brambory s vysokým obsahem této látky jsou bílé. Může být také nažloutlý, krémový a růžový. Proto, pokud se chystáte sázet brambory na vaší zahradě, musíte si pečlivě přečíst popis každé vybrané odrůdy a pochopit, jak je po sklizni rozlišíte a co použít.

Pokud jste právě přišli do obchodu nebo na trh pro brambory, stačí si zapamatovat, k čemu se používají brambory různých barev a jak se jednotlivé druhy liší.

bílé brambory

U odrůd s bílou dužninou nejčastěji nejvyšší obsah škrobu, jak jsme si již řekli. Proto se tyto brambory velmi dobře vaří. Je třeba dávat pozor, aby se nestrávila, jinak se rozpadne a nabere hodně vody.

Hodí se. Na kaši je nejlepší použít bílé brambory, dobře prozradí svou chuť. Bílé brambory se hodí i do krémových polévek, skvěle je zahustí. Myslete na to, že po odstátí bramborová polévka ještě více zhoustne, proto má smysl nechat trochu zeleninového vývaru na zředění.

Bílé brambory je dobré také péct, v ústech se budou rozpadat, jejich příjemná sametově zrnitá struktura vám umožní dělat z nich kastrol.

Nežádoucí. Bílé brambory není moc dobré smažit, nemusí mít křupavou kůrku a při míchání se rozpadnou. Pokud smažíte, snažte se brambor na pánvi dotknout co nejméně.

Bílé brambory se na saláty moc dobře nevaří, dokonce i v uniformách praskají a rozpadají se, ukazuje se, že jsou příliš vodnaté.

ČTĚTE VÍCE
Kdy můžete jíst solená rajčata po nakládání?

žluté brambory

Žlutá barva některých odrůd brambor je způsobena zvýšeným obsahem karotenu. Škrob ve žlutých odrůdách je obvykle obsažen méně než v bílých, ale více než v červených.

Použití. Žluté brambory jsou ceněné, protože dobře drží tvar. Proto se doporučuje vařit jak bez kůry, tak v uniformě. Skvěle se hodí do salátů, protože bramborové kostky se nerozpadnou. Také žluté brambory jsou dobré na pečení.

Nežádoucí. Žlutá je zlatá střední cesta, chcete-li, můžete z ní udělat dobré pyré, můžete ji i smažit.

červené brambory

Růžové brambory jsou oblíbené, protože obsahují hodně antioxidantu anthokyaninu. Antioxidanty jsou velmi užitečné látky, které zabraňují stárnutí a destrukci buněk. Více si o nich můžete přečíst zde >>

Červené brambory mají ve srovnání s ostatními odrůdami nejnižší obsah škrobu.

Použití. Červené brambory se doporučují smažit. Jeho plátky dobře drží tvar, rychle se smaží a snadněji se na nich tvoří všemi milovaná křupavá kůrka. Také červené brambory mohou být smažené, jsou rychle smažené. Nakonec se červené brambory také dobře chovají při pečení, jsou-li nakrájené na plátky, pokapané trochou oleje, posypané bylinkami.

Nežádoucí. Růžové brambory se uvařené nechovají tak dobře, nejsou tak chutné jako bílé a žluté brambory a růžové brambory se příliš dobře nerozmačkávají.

Když říkáme, že jedna brambora je vhodná na vaření a druhá na smažení, neznamená to, že bílé brambory stačí uvařit a rozdrtit. Prostě v bramborové kaši se chová nejlíp, toto jídlo vychází ze všech nejchutněji z bílých brambor. Jakýkoli brambor lze použít na různé pokrmy, jen je třeba vzít v úvahu jeho vlastnosti, při smažení méně míchat bílou, vařit červenou o něco déle a tak dále. Pokrmy budou také chutnat mírně odlišně podle toho, jakou odrůdu jste si vzali. A bramborová kaše může být nevšední, pokud jste ji vyrobili z nové odrůdy brambor.

zdroje:

5 000 – přesně tolik odrůd brambor je na světě. Jedná se o univerzální zeleninu, ze které se připravuje jak první, tak druhý chod, ale i saláty, různé náplně do palačinek a koláčů. Brambory jsou vařené, smažené, pečené. Říká se tomu druhý chléb. Růžová, bílá, žlutá – jakou zeleninu si vybrat? Odborníci tvrdí, že zdravý je každý brambor bez ohledu na barvu slupky a dužniny. Je to opravdu pravda? Pojďme na to přijít.

ČTĚTE VÍCE
Co funguje dobře na koliku u novorozenců?

Když na barvě záleží

Na základě barvy slupky lze všechny odrůdy rozdělit do dvou velkých skupin. První zahrnuje hlízy s bělavou, žlutou nebo krémově zbarvenou slupkou. Druhou skupinou je zelenina, jejíž slupka má načervenalý nebo růžový nádech. V tomto případě nezáleží na barvě dužiny. Může to být cokoliv: bílá, žlutá, modrá, fialová atd.

Připraveno z brambor:

  • pyré. Nejlepší volbou pro tato jídla jsou brambory s bílou nebo žlutou slupkou. Tato zelenina obsahuje hodně škrobu. Brambory se žlutou slupkou chutnají sladší, rychle se vaří a jsou drobivé. Na stole vypadá docela chutně a umožňuje připravit lahodné pyré bez hrudek;
  • polévky (zelná polévka, boršč, bograch aj.), saláty, hranolky. Nejlepší volbou pro tato jídla jsou brambory s červenou nebo růžovou slupkou. Tyto odrůdy si dobře zachovávají svůj tvar při tepelném zpracování. Nerozvaří se díky tomu, že obsahují nižší procento škrobu (ve srovnání s hlízami se žlutoslupkou).

Pokud jde o chuť, barva slupky je neovlivňuje. Ale brambory, které začaly zelenat, by měly být okamžitě vyřazeny! Tato barva slupky svědčí o nesprávném skladování hlíz. Výsledkem je, že se v bramborách nahromadilo velké množství solaninu. Tato látka je extrémně nebezpečná pro lidské zdraví. Hlízy se zelenými skvrnami by proto neměly jíst, zejména malé děti. Solanin může způsobit vážnou otravu.

Racionálním řešením v naší době je nákup brambor s dodávkou. Internetový obchod Foodex24 nabízí několik oblíbených druhů zeleniny. Vyplňte přihlášku na webu. Kurýr doručí čerstvou zeleninu v čase dohodnutém s klientem. Při objednávce nad 1 UAH. Doručení v Kyjevě je zdarma, do 200 minut.

Hodnota těla

Brambory jsou poměrně výživným produktem. 100 g obsahuje 110 kcal. Tato zelenina je zdrojem:

  • vápník (Ca);
  • veverka;
  • kyselina askorbová;
  • hořčík (Mg);
  • fosfor;
  • draslík;
  • zinek (Zn);
  • měď (Cu);
  • železo (Fe);
  • mangan (Mn).

Způsob vaření určuje nutriční hodnotu produktu. Nejvíce kalorií obsahují hranolky. Ale zároveň vysoká teplota zajišťuje zničení všech vitamínů a dalších užitečných látek. Proto je hodnota hranolků pro tělo minimální.

Zajímavé je, že bramborová kaše vyrobená z brambor má vysoký glykemický index. Proto by jej diabetici neměli zařazovat do svého jídelníčku. Toto menu pomáhá zvýšit hladinu glukózy v krvi. Lidé s podobnými poruchami ve fungování těla se ale brambor vzdávat nemusí. Jejich volbou je pečená zelenina.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je nejlepší lék na inkontinenci moči?

Nejméně kalorií obsahují brambory vařené v saku. Ve 100 g takového produktu se slupkou je asi 500 mg draslíku. Tento prvek zajišťuje normální fungování srdce a jeho systému.

Brambory se hodí k rajčatům, okurkám, houbám, bylinkám a rybám. Abyste se vyhnuli žaludeční nevolnosti, nepodávejte ji k masu. Faktem je, že škrobová jídla vyžadují k trávení zásadité prostředí, zatímco bílkovinné potraviny vyžadují prostředí kyselé. To je důvod, proč tato kombinace často vyvolává výskyt nepříjemných pocitů v gastrointestinálním traktu.