Piniové oříšky obsahují mnoho užitečných mastných kyselin, vitamínů, makro- a mikroprvků. Jedná se však o vysoce kalorický produkt, a pokud se jím přejídáte, může se vyvinout „syndrom borových úst“. Vše, co potřebujete vědět o piniových oříšcích

  • Co je to
  • Obsah kalorií a nutriční hodnota
  • Výhody
  • Škodlivé
  • Poradenství alergologa
  • Piniové oříšky při vaření
  • Jak si vybrat a uložit
  • Komentář odborníka

Materiál komentovali: Galina Shchepetkova, lékařka nejvyšší kategorie sítě klinik Semeynaya, nefrolog, terapeut, přední specialista; Oleg Togoev, PhD, lékařský ředitel GMS CLinic, alergolog-imunolog, pediatr

Co jsou piniové oříšky

Dnes Rusko zůstává největším producentem piniových oříšků
© Hans Braxmeier/Pixabay

Piniový oříšek je název semen několika druhů borovic najednou (například sibiřských, evropských, korejských, italských). Tyto stromy se také nazývají cedry, i když to z botanického hlediska není pravda. Navíc v závislosti na druhu borovice a dokonce i na prostředí se piniové oříšky mohou lišit tvarem, nutričním složením a chutí [1]. Mimochodem semena pravých cedrů jsou nepoživatelná.

Zbytky piniových oříšků se nacházejí ve vykopávkách sumerského království a na troskách Pompejí. Středověký perský vědec a lékař Avicenna psal o blahodárných vlastnostech produktu. V Rusku se piniové oříšky používají při vaření už od XNUMX. století a za Ivana Hrozného se staly dokonce exportním zbožím. Cedrový průmysl se rozvinul díky rozvoji Sibiře.

Cena piniových oříšků je do značné míry určena tím, jak obtížné je je získat. Například borovici sibiřské může trvat i 20 let, než se její semena stanou poživatelnými.

Obsah kalorií a nutriční hodnota piniových oříšků na 100 g:

  • Kalorie: 673
  • Tuky: 68,4 g
  • Protein: 13,7 g
  • Sacharidy: 13,1 g
  • Vláknina: 3,7 g [2].

Výhody piniových oříšků

Jádra piniových oříšků jsou bohatá na vitamíny skupiny B, vitamíny A, E a K, dále železo, fosfor, zinek, hořčík, měď a mangan. Obsahují 19 aminokyselin, z nichž 8 je pro člověka nezbytných: leucin, isoleucin, lysin, methionin, threonin, tryptofan, valin, fenylalanin. Lidské tělo si je neumí samo syntetizovat, ale jsou nezbytné pro vývoj svalů, pružnosti vazů, kůže a šlach [3].

Pravidelná konzumace piniových oříšků je spojována s přínosy pro kardiovaskulární zdraví, snižováním hladiny cukru v krvi a cholesterolu. Je však důležité si uvědomit, že na piniové oříšky můžete být alergičtí. S tímto produktem musíte být opatrní: pro začátek je lepší vyzkoušet jen pár ořechů.

ČTĚTE VÍCE
Jaké bylinkové čaje můžete pít každý den?

Pomozte kontrolovat hladinu cukru v krvi

Podle studie konzumace piniových oříšků nalačno pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi [4]. Nahrazení sacharidových potravin piniovými oříšky bohatými na nenasycené tuky má rovněž příznivý vliv na hladinu glukózy [5].

Vědci zjistili, že konzumace alespoň 60 g ořechů denně nalačno po dobu dvou měsíců snižuje hladinu glukózy a citlivost na inzulín u lidí s diabetem 2. typu [6]. Glykemický index piniových oříšků je pouze 15, takže jsou povoleny pro dietu diabetiků.

Navíc pouhých 30 g piniových oříšků poskytuje 109 % denní potřeby manganu, což snižuje riziko cukrovky [7], [8]. Podobný účinek na organismus mají fenolické sloučeniny (polyfenoly), které se v produktu nacházejí [9].

Pomozte normalizovat váhu

Piniové oříšky jsou vysoce kalorická potravina, ale přibírá se z nich dost obtížně. Dokážou ale zajistit pocit sytosti na dlouhou dobu, jedná se o ideální svačinku, která pomáhá těm, kdo se řídí váhou, nenabírat kila navíc [10], [11]. Mastné kyseliny ve složení produktu rovněž přispívají k potlačení chuti k jídlu [12].

Udržujte zdraví mozku

Piniové oříšky jsou výborným zdrojem omega-3 mastných kyselin (34,1 g na 100 g výrobku). Doporučená denní dávka pro dospělé je 1,6 g/den [13], [14]. Omega-3 mastné kyseliny jsou důležité pro zdraví mozku, pomáhají déle udržet kognitivní funkce a snižují riziko demence [15].

Užitečné při nespavosti

Vysoký obsah tryptofanu (43 % denní dávky) dělá z piniových oříšků ideální „potravu na spaní“. Aminokyselina (L-tryptofan) se přeměňuje na serotonin, důležitý neurotransmiter, který má příznivé účinky na náladu a spánek. Pokles hladiny serotoninu zvyšuje riziko poruch spánku a zvýšené hladiny stresu [16], [17].

Snižte hladinu cholesterolu

Kyselina pinolenová nacházející se v piniových oříšcích může pomoci snížit hladinu cholesterolu v krvi [18]. Konkrétní mechanismus, kterým se tak děje, však zatím nebyl zveřejněn. Studie byly prováděny pouze na zvířatech [19], [20].

Škodlivost piniových oříšků

Potenciální poškození piniových oříšků je v přejídání. Doporučená denní dávka piniových oříšků je 30–50 g denně. Pokud jsou tyto hodnoty výrazně překročeny, může se vyvinout takzvaný „syndrom borových úst“. Hlavním příznakem tohoto onemocnění je kovová nebo hořká chuť v ústech [21]. Stav může trvat dva dny až dva týdny, ale přejde sám.

ČTĚTE VÍCE
Co přidat do půdy při sběru rajčat?

Komentář alergologa

Oleg Togoev, PhD, lékařský ředitel GMS CLinic, alergolog-imunolog, pediatr

Mezi všemi ořechy jsou piniové oříšky považovány za nejbezpečnější, ale přesto mohou být alergické. Pokud zaznamenáte reakci na produkt, měli byste okamžitě vyhledat lékařskou pomoc.

Někdy je příčinou alergie lidský faktor. Nesprávné skladování vede k tomu, že se v piniových oříšcích začnou produkovat toxické látky, na které může tělo reagovat potravinovou alergií. Pokud je chuť ořechu hořká, s mírnou kyselostí, je ovoce zkažené.

Reakce se zpravidla projevuje na jednom druhu ořechů. Například jste jedli mandle – a začala alergie, ale nic z piniových oříšků. Z hlediska alergenicity ořechů je důležitá jejich velikost.

Piniové oříšky při vaření

Příprava salátu zabere asi 25 minut.
© Travis Yewell/Unsplash

Piniové oříšky lze dát do zeleninových salátů, posypat maso a ryby, přidat do jogurtu nebo tvarohu, jíst jen tak. Nabízíme uvařit s nimi zdravý a chutný středomořský salát.

Nejprve si připravte ingredience: uvařte a očistěte krevety (400 g na 3 porce). Cibuli nakrájejte na tenká kolečka (70 g) a namočte do octa a vody (po 1 polévkové lžíci). Bryndza nebo feta nakrájená na kostičky (50 g). Rukolu (125 g) omyjeme a osušíme. Oloupejte a nakrájejte avokádo (1 ks) na střední plátky, cherry rajčata (6 ks) – na polovinu a pepř (120 g) – na poloviční kroužky.

Smíchejte všechny ingredience v hluboké misce (cibuli předem vymačkejte). Podle chuti osolíme, opepříme, zakápneme olivovým olejem. Hotový salát posypeme piniovými oříšky (4 lžíce, asi 40 g).

Jak si vybrat a uložit

Při výběru piniových oříšků v obchodě věnujte pozornost barvě: barva skořápky by měla být jednotná a loupaná semena by měla být světlá. Pokud produkt zapáchá vlhkostí a plísní, je to špatné znamení. Pokud jsou ořechy ve skořápce, zatřeste je: řev vydává starou úrodu.

Při pokojové teplotě a nízké vlhkosti mohou být loupané ořechy skladovány až rok (v kornoutu – až několik let) a loupaná semena mohou být skladována pouze v chladničce a ne déle než 90 dní [22]. Nízká vlhkost, nedostatek světla a nízká teplota pomáhají zachovat příznivé vlastnosti produktu po dlouhou dobu. Pokud semena zmrazíte, můžete prodloužit jejich trvanlivost o 6-8 měsíců.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje plemeno koní s modrýma očima?

Komentář nefrologa

Galina Schepetkova, lékařka nejvyšší kategorie, přední specialistka sítě klinik Semeynaya, nefroložka, terapeutka

Piniové oříšky obsahují rostlinné organické kyseliny, které na rozdíl od živočišných tuků našemu srdci a cévám jen prospívají. Produkt je bohatý na užitečné polynenasycené mastné kyseliny.

Porci jídla byste neměli nahrazovat piniovými oříšky, ale jako svačina se docela hodí. Nejužitečnější jsou semena sibiřské borovice v surové formě. Je lepší je jíst k snídani nebo obědu a na noc je raději nepoužívat.

Piniové oříšky se doporučují pro dětskou výživu, protože obsahují vitamíny, které podporují růst organismu: A, B (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), E (tokoferol). Je lepší je zavést do stravy po třech letech.

  • Jak si vybrat sladký ananas. Tipy šéfkuchaře
  • Kalina červená: jak a proč jíst hořké bobule
  • Výhody a poškození feijoa: 8 vědeckých faktů