Jak dospělí, tak i děti rádi jedí květák. Ale mnoho lidí nemá rádo brokolici kvůli její specifické vůni a chuti. Pojďme zjistit, jak se liší druhy zelí, kdo je prospěšný a škodlivý a co připravit z těchto produktů.

Hlavní rozdíly

Květenství květáku je často bílé. Brokolice je zelená, méně často fialová.
Květák se obvykle připravuje jako příloha. Brokolice chutná lépe v pyré.
Květák je bohatý na vitamíny B a C. Brokolice snižuje hladinu cholesterolu v krvi.
Obě odrůdy mají vysoký obsah vody a vlákniny. Brokolice je ale tradičně považována za ideální zeleninu pro dietu.
Brokolici i květák by měli jíst opatrně lidé, kteří mají gastrointestinální potíže.

Proč je květák zajímavý?

Květák se často připravuje jako příloha nebo jako samostatné jídlo – složitější steak.

Viditelná část se používá k jídlu – květenství jsou bílá, méně často žlutá, zelená nebo fialová, na rozdíl od bílého zelí, jehož listy se obvykle jedí. Odtud název – „barevný“.

Květák byl do Evropy přivezen z Blízkého východu, kde se rostlina konzumovala jako potravina již ve 12. století.

Užitečné vlastnosti květáku

Květák obsahuje mnoho vitamínů, zejména C, K a skupiny B, a také mikro- a makroprvky:
kyselina listová,
draslík a vápník,

Rostlina se skládá z 90 % z vody a často se doporučuje zařadit do jídelníčku těch, kteří drží dietu – květák má pouze 30 kcal.

Výrobek je vynikajícím zdrojem vlákniny, která je zase dobrá pro trávení.

Květák neobsahuje cholesterol, takže ho mohou jíst i lidé trpící nemocemi trávicího traktu. Zelenina obsahuje beta-karoten – látku často používanou v kosmetologii k čištění pleti, zachování mládí a krásy.

5 květákových misek

Květák se konzumuje syrový, vařený a smažený v těstíčku. Podáváme k masu a rybám, v kombinaci s lehkými omáčkami.

Pokud do bramborové kaše přidáte květák, bude chutnější a zdravější. A děti tento pokrm jistě ocení.

Zelí v troubě
Další možností, jak chutně uvařit zeleninu, je upéct ji v troubě.
Přidejte na růžičky smetanovou omáčku a výživná lehká večeře je hotová.

Vynikajícím řešením by bylo dusit květák – tímto způsobem si produkt zachová své prospěšné vlastnosti. Miska může být zahrnuta do stravy těch, kteří sledují svou postavu nebo dodržují terapeutickou dietu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje kuchyňský sekáček na zeleninu?

V receptu je použita mražená zelenina, ale můžete použít i čerstvou. Navíc nemusíte těsto připravovat sami: můžete si ho koupit v obchodě, efekt bude stejný. Koláč podávejte horký, nejprve posypaný strouhaným sýrem.

Pokud jste unaveni z vašich obvyklých jídel, udělejte si. zmrzlinu ze zeleniny. Kromě květenství budete potřebovat smetanu, kuřecí vaječný žloutek, mléko, bílou čokoládu a cukr.

Proč je brokolice zajímavá?

Brokolice má kontroverzní pověst – může za to její specifická vůně při vaření a částečně i vzhled. Květenství jsou obvykle zelená, ale méně často fialová.

Brokolice pochází z Itálie a po 16. století se dostala do Francie a poté do Anglie. A v Rusku a USA se o produktu dozvěděli až ve 20. století.

Dalším názvem pro brokolici je zelí.

Užitečné vlastnosti brokolice

Brokolice je skoro stejně zdravá jako květák. Vody je v něm o něco méně – 89 %, ale zato více vitamínů a minerálů. Výrobek se doporučuje i těm, kteří drží dietu.

Zde je to, co je na brokolici dobré:

posiluje nervový systém;
odstraňuje sůl z těla;
dobré pro zrak, zuby a kosti;
snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

5 misek s brokolicí

Nejčastěji se z brokolice připravují polévky, výrobek se také peče, dusí nebo smaží. Vybrali jsme pět dobrých receptů s fotografiemi, abyste ochutnali všechny chutě zdravé zeleniny.

Brokolicová polévka se připravuje snadno: musíte uvařit zelí a poté je rozmixovat na kaši pomocí mixéru. Často se do pokrmu přidává další zelenina, špenát, nudle, kousky masa a dochucuje se smetanou nebo zakysanou smetanou. Brokolicová polévka se obvykle podává s krutony.

Zábavným způsobem, jak uchovat čerstvé růžičky, je nakládat je. Budete potřebovat koření, ocet, sůl, cukr, vodu a 15 minut volného času. Poté, co jsou květenství umístěna do sklenic, nechte je tři hodiny.

Podáváme jako předkrm, jako přílohu k čerstvému ​​pečivu, salátu nebo jako přílohu k masu či rybě.

Brokolice s bramborem

Pokrmem může být vydatná svačina nebo dietní večeře. Zelí je potřeba uvařit a brambory upéct na sůl. Poté vše smažte na pánvi s rostlinným olejem. Arašídy dodají pokrmu zvláštní pikantnost.

Lehký masový koláč

ČTĚTE VÍCE
Co lze na podzim zasadit do otevřeného terénu?

Brokolice je skvělým doplňkem do koláčů. V našem receptu se do náplně kromě zeleniny přidává krůtí řízek a sýr. Je to skvělá možnost občerstvení.

Masové kuličky se zeleninou

Chcete-li do dětského jídelníčku zařadit zdravou zeleninu, musíte ji maskovat jako něco chutného. Například přidejte masové ježky k oblíbenému masu mnoha lidí. Můžete je podávat s rajčatovým protlakem a bramborovou kaší.

Komu květák a brokolice škodí?

Jsou lidé, kterým je květák i brokolice kontraindikován.

Za prvé, produkty jsou škodlivé pro ty, kteří trpí gastritidou nebo žaludečními vředy, zejména v období exacerbace onemocnění.

Opatrně by měli jíst pokrmy se zeleninou ti, kteří mají problémy se štítnou žlázou, je jim diagnostikována dna nebo hypertenze.

Pokud se nás zeptáte, co je lepší, brokolice nebo květák, jediná správná odpověď je: dejte si obojí. Oba druhy zelí jsou totiž neuvěřitelně chutné a zdravé, obsahují spoustu vitamínů a mikroelementů. S nimi můžete připravit stovky různých pokrmů – od salátů až po přílohy. Jsou to nejbližší příbuzní: oba patří do čeledi brukvovitých. Je logické, že květák a brokolice mají mnoho společného, ​​ale některé věci jsou přece jen jiné.

Obecné vlastnosti květáku a brokolice

Začněme obsahem kalorií: obě zelí obsahují pouze 30-40 kalorií na 100 gramů produktu a jsou často součástí nabídky všech druhů diet.
Co se týče nutričních hodnot: jsou bohaté na rostlinné bílkoviny (cca 2,5 g na 100 g). Bílkoviny jsou „staviteli“ našeho těla, zodpovědní za správný metabolismus.
Obě kapusty jsou zásobárnou vitamínů a prospěšných prvků. Obsahují vitamíny A, B1, B2, B5, B6, B9, C, PP, draslík, hořčík, sodík, fosfor a další cenné minerály.

Květák navíc obsahuje hodně kyseliny tartronové – zabraňuje tvorbě tukových usazenin a ze zelí dělá oblíbený pokrm pro ty, kteří neustále bojují s nadváhou.

Nápad na zdravou večeři: Květák v pomerančové omáčce

4 porce, 45 minut

Pomeranče (2 ks.)
Mini květák Bonduelle (600 g)
Suché bílé víno (300 ml)
Citron (1 ks.)
šalotka (3 g)
Mrkev (1 ks.)
šafrán (½ lžičky)
semínka koriandru (špetka)
Sůl (špetka)
Mletý černý pepř (špetka)

ČTĚTE VÍCE
Jak správně vypočítat otvor pro schodiště?

1. Opatrně oloupejte kůru z pomeranče, dejte pozor, abyste nenabrali bílou dužinu. Cibuli nakrájíme na tenké půlkroužky, mrkev nakrájíme na plátky.
2. Z pomerančů a citronů vymačkejte šťávu a přeceďte přes sítko. Do šťávy přidejte víno a šafrán. Přidejte koriandr a omáčku přiveďte k varu.
3. Rozmrazte zelí a poté vložte mrkev, cibuli a kůru do misky se silnými stěnami. Zalijeme polovinou omáčky, osolíme a opepříme. Zeleninu dusíme, dokud nezměkne.
4. Druhou polovinu omáčky dusíme na mírném ohni (bez pokličky), stáhneme na polovinu objemu.
5. Zeleninu můžeme podávat jako samostatné jídlo nebo jako přílohu ke krůtímu řízku. Před podáváním vše zalijeme druhou polovinou pomerančové omáčky.

Brokolice: proč je obzvlášť dobrá

Brokolice je známá již od starověkého Říma a svůj název dostala z latinského slova bracchium, což v překladu znamená „ruka“.
Tato zelená zelenina obsahuje velké množství vitaminu K. Je nezbytný pro fungování bílkovin podílejících se na srážení krve, pomáhá také při vstřebávání vápníku, který ovlivňuje zdraví kostí. Vápník a vitamín K také udržují krásu pokožky, nehtů a vlasů. Pro ženy nesmírně důležitý fakt, že?

Jill Fullerton-Smith, autorka slavné knihy Pravda o jídle, poznamenala, že květák obsahuje 1,5krát více vápníku než mléko.

Zelí obsahuje také betakaroten (v mnohem větším objemu než většina ostatní zeleniny), který tělo přeměňuje na vitamín A. Je důležitý pro zrak a také zabraňuje předčasnému stárnutí.

Tip na zdravou večeři: brokolice dušená s kuřecím masem v česnekovo-kokosové omáčce

4 porce, 40 minut

Kuřecí řízek (900 g)
Mini brokolicové Bonduelle (600 g)
Česnek (7 stroužků)
kokosové mléko (480 ml)
Paprika (1 lžička)
Koriandr (1 lžička)
Kmín (1 lžička)
kokosový olej (2 lžíce)
Černý pepř (podle chuti)
Sůl (podle chuti)

1. Filet nakrájejte na velké kusy. Dochuťte je solí, pepřem, paprikou, koriandrem a kmínem.
2. Na pánvi rozehřejte olej, přidejte kuřecí kousky a opékejte asi 5 minut z každé strany. Přeneste je do samostatné misky.
3. Do stejné pánve dejte brokolici a nadrobno nakrájený česnek, vše orestujte do zlatova. Zalijte mlékem, přiveďte k varu a snižte plamen.
4. Kuře a brokolici vložte do pánve, zamíchejte a vařte přikryté 15 minut. Maso by mělo být zcela propečené a zelí změklé. Pokrm dochutíme solí a pepřem.

ČTĚTE VÍCE
Je možné maliny v září přesadit?

Snad by jídelníček člověka, kterému záleží na svém zdraví, měl obsahovat vše – květák i brokolici. Jsou neuvěřitelně zdravé a chutné a také dávají domácím kuchařům obrovský prostor pro fantazii, protože s jakýmkoli zelím můžete připravit stovky lahodných pokrmů. Experimentujte a podělte se v komentářích o recepty s brokolicí nebo květákem, které vám chutnaly nejvíce.