Avokádo často najdete na letních jídelních lístcích. O jaké ovoce se jedná, vypráví hlavní kurátorka restaurace Sky Lounge, původem Peruánka, Marcella Moskol.

— Kolik druhů avokáda existuje?

— Celkem je známo více než čtyři sta odrůd avokáda. Liší se tvarem, velikostí, barvou kůže a strukturou masa. Ovoce avokáda má obvykle tvar hrušky, a proto se mu říká krokodýlí nebo aligátoří hrušky. Existují také oválná a dokonce kulatá avokáda. Kůže může být hladká nebo hrudkovitá a její barva může být zelená, žlutá, hnědočervená nebo černá. Pokrývá nejjemnější šťavnatou žlutozelenou dužninu, v jejímž středu je ukryto semínko. Domovinou avokáda je Střední a Jižní Amerika, kde se začalo pěstovat v osmém tisíciletí před naším letopočtem. Aztékové považovali avokádo za jedno z nejsilnějších afrodiziak. Mimochodem, původní peruánský název pro avokádo je „kabát“ a mexický název je „avocate“.

— Má avokádo svou vlastní sezónu?

– Ne, alespoň v mé vlasti. V Jižní Americe se roční období mezi odrůdami liší a ukazuje se, že avokádo roste po celý rok.

— Které odrůdy jsou považovány za nejlepší?

— Nejjemnější avokádo je černá, malá odrůda zvaná Haas. Jeho dužina je jasně žlutá a jeho textura se nejvíce podobá smetaně nebo změklému máslu. Používá se jako olej.

— Mají různé odrůdy různé chutě?

— V zásadě má avokádo spíše neutrální olejovou chuť. Nejčastější asociací je jemná ořechová chuť. Ale zároveň například v Peru, kde můžete vyzkoušet více odrůd najednou, při ochutnávání zaznamenáte další nuance: avokáda z pobřeží jsou slanější, avokáda z horských oblastí sladší.

— Lze avokádo považovat za dietní produkt?

— Ano, obsahuje velké množství tělu neškodných rostlinných tuků, je velmi kalorický a prakticky neobsahuje sacharidy. Kromě toho existuje mnoho vitamínů – C, B, D, karoten, vápník, draslík a železo. Důležité také je, že avokádo má málo cukru a neobsahuje ani unci cholesterolu, dokonce pomáhá odbourávat cholesterol v krvi. Avokádový olej se používá k výrobě masek na tělo a vlasy, v Peru si s ním dokonce myjí ruce. Avokádo eliminuje i nepříjemné pachy, do umyvadla můžete místo citronu dát například kousek avokáda.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou nyní nejlepší pračky?

— Jak vybrat dobré avokádo?

— Avokádo dozrálé na stromech lze ochutnat pouze v těch zemích, kde rostou. V Peru například sbíráme avokáda z větví přímo na ulici, jako když v létě trháte jablka. Ale pro export se plody sklízejí nezralé, „dorazí“ během přepravy. Při nákupu avokáda věnujte pozornost slupce – měla by mít jednotnou barvu, bez skvrn a prasklin. Pak je potřeba vzít avokádo do rukou a lehce na něj zatlačit – zralé pod prstem trochu vyskočí. Pokud je avokádo hodně tvrdé, není ještě zralé, tak není potřeba ho jíst v den nákupu. Tvrdé plody mohou při pokojové teplotě dozrát během několika dní, nelze je skladovat v lednici. Pokud se vám při stlačení prst snadno vtlačí do slupky, toto avokádo neberte, je přezrálé a bez chuti. Svědčí o tom i další „test“ – když takovým ovocem zatřesete, kost uvnitř chrastí.

— Jak nakrájet avokádo?

— Plody je třeba nakrájet do kruhu podél pecky, oddělit půlky od sebe a vyjmout pecku. Slupku neodřezávejte – lze ji snadno odstranit nožem. Slupku lze použít jako salátovou mísu. Aby dužina neztmavla, pokapeme ji šťávou z citrusů – nejlépe limetkovou.

— Jak jedí avokádo v Peru?

— Tradice pojídání avokáda pochází ze Střední a Jižní Ameriky a stejně jako je jedí v Peru, jedí je nyní po celém světě. Nejjednodušší je nasypat do důlku zpod důlku cukr nebo zalít mlékem, případně alkoholem, případně olivovým olejem se solí a pepřem, poté zamíchat a jíst lžící přímo ze slupky. Ze syrového avokáda můžete udělat spoustu salátů. Dobré jsou kombinace s feferonkami, cibulí, rajčaty, petrželkou, oreganem, koriandrem, citronovou trávou, limetkou a dalšími citrusovými plody, krevetami, krabím masem, kuřecím masem, vejci, kokosovým mlékem, sýrem, kukuřicí, majonézou, kečupem, hořčicí.

— Jsou avokáda podrobena tepelné úpravě?

– Ano, ale v žádném případě by to nemělo být dlouhé dušení, smažení nebo vaření. Avokádo se přidává do teplých jídel na samém konci, pár minut před tím, než jsou hotové. Pokud ho necháte na ohni déle, zhořkne. Příkladem teplých jídel jsou avokádo v mouce smažené na olivovém oleji, avokádové rizoto.

ČTĚTE VÍCE
Jaký druh oleje obléknout salát na hubnutí?

— Jak vyrobit guacamole doma?

– Vezměte jedno avokádo, cibuli, polovinu sladké papriky, malé chilli, rajče, trochu soli, pár lžic olivového oleje, polovinu oloupané limetky a rozdrťte v mixéru – podávejte s plackami, rýží a grilovaným masem . Ve skutečnosti existuje spousta dalších, neméně zajímavých avokádových omáček. K rybě se hodí například avokádová omáčka s bílým vínem. Mimochodem, aby tato omáčka neztmavla, vložte do ní kost a před podáváním ji vyjměte – pomáhá to, je to testováno.

Rozhovor s Naděždou SUKHOVOU

  • Časopis “Kommersant Weekend” č. 107 ze dne 16.06.2006. listopadu 42, str. XNUMX

Avokádo zůstává pro většinu lidí snídaňovým trendem, i když jde o všestranný produkt, který se hodí nejen k toastu nebo salátu. Sdílíme naše nejlepší tipy pro použití avokáda při vaření a řekneme vám, která jídla může zkazit.

Jak vařit avokádo

Pečeme

Aby bylo avokádo ještě krémovější, upečte ho. Několik minut v troubě nebo mikrovlnné troubě změkne.

Avokádo omyjte, rozdělte na dvě poloviny a odstraňte pecku. Vložte do trouby bez loupání. Můžete upéct avokádo se syrovým vejcem uvnitř – k tomu budete muset ze středu vytáhnout trochu dužiny. Nebo bez náplně: stačí osolit a půlky pokapat limetkovou šťávou.

Udělejte guacamole

Jedná se o klasický způsob použití avokáda při vaření. Podle šéfkuchaře a odborníka na výživu Julie Harrington je guacamole nejlepší způsob, jak si vychutnat chuť a texturu avokáda. Toto jídlo má vysoký obsah nasycených tuků, vitamínů a vlákniny.

Příprava tohoto mexického předkrmu je velmi jednoduchá, hlavní je vybrat dostatečně zralé avokádo. Oloupejte a vypeckujte, rozmačkejte vidličkou nebo rozdrťte v mixéru do hladka, přidejte sůl, pepř a šťávu z limetky nebo citronu – díky ní avokádo neztmavne.

Pokud chcete, můžete do guacamole přidat další přísady: rajčata, chilli papričky, bylinky, cibuli, česnek.

Namažte guacamole na toast nebo jej snězte s kukuřičnými lupínky, jak je v mexické tradici.

Připravte si čokoládovou pěnu

Avokádo je poměrně hustý a výživný nemléčný základ pro různé dezerty, například čokoládovou pěnu. Bude sytá, ale ne příliš těžká ani mastná.

Smíchejte dvě zralá avokáda s ¼ šálku kakaového prášku a ¼ šálku čokoládových lupínků. Podle chuti můžete přidat rostlinné mléko, sůl a sladidlo.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat s otevřenou lahví šampaňského?

Připravte si z něj veganské mléčné koktejly.

Avokádo dělá lahodný hustý mléčný koktejl, který chutná jako dezert. Rozmixujte zralé avokádo s 250 ml ovesného nebo kokosového mléka, 2 lžícemi limetkové šťávy a libovolným sladidlem dle vašeho výběru. Pokud dáváte přednost hutnějšímu smoothie, zvolte avokádo, které není příliš zralé.

Vyrobte si obdobu hranolků

Je to dobrý způsob, jak jíst avokádo, aniž byste čekali, až dozraje. Ovoce oloupeme a vypeckujeme, nakrájíme na plátky, osolíme, obalíme v cizrnové mouce, tapiokové nebo jiné posypce a orestujeme. Vařením avokádo změkne a obal zůstane zvenku křupavé.

Přidejte avokádo do omáčky na těstoviny

Avokádo může nahradit pesto nebo hustou smetanu v omáčce na těstoviny. Do omáčky přidejte lžíci avokádového pyré, bude pak docela hustá, ale zároveň světlá. Neutrální chuť avokáda umožňuje, aby se dobře spárovalo s různými potravinami.

Jaký druh avokáda je nejlepší nejíst?

Avokádová zmrzlina se může zdát nevýrazná

Avokádo někdy při vaření nahrazuje živočišné mléko, ale veganská zmrzlina z tohoto ovoce nemusí být tak chutná, jak očekáváte. Avokádová zmrzlina je nevýrazná a vypadá spíše jako marný pokus udělat váš oblíbený dezert zdravější a zbavit se viny z lásky k nezdravému jídlu. Pokud se snažíte omezit cukr nebo kalorie, je nejlepší sníst malý kopeček běžné zmrzliny, ale pro lidi s nesnášenlivostí živočišného mléka existují mnohem chutnější veganské alternativy.

Nemíchejte avokádo s banánem

Banán, stejně jako avokádo, má hustou, krémovou texturu, takže smíchat je dohromady vypadá jako dobrý nápad, ale pouze teoreticky. Banánové a avokádové smoothie budou příliš husté, a pokud k nim přidáte více vody nebo mléka, zabije to chuť obou ingrediencí a dostanete nevýrazné pyré.

Avokádo by se mělo přidávat do salátu pouze v nakrájené formě.

Avokádové pyré se hodí do mnoha jídel, ale ne do salátu. Zbývající přísady se rozmočí a změní se v nevábnou kaši. Může také zničit texturu, což je u salátu nejdůležitější. Zkuste tedy avokádo nakrájet na dostatečně velké plátky a vzít si ovoce, které není příliš zralé.

Avokádo a brambory jsou špatná kombinace

Další špatná kombinace je avokádo a brambory. Oba jsou příliš nevýrazné a chuťově neutrální, než aby se daly dohromady na stejném talíři. Přidání guacamole do vašich hranolků tedy pravděpodobně zničí obě jídla.