Složení a vlastnosti kapustové zeleniny jsou velmi podobné. Ale jsou mezi nimi jak oblíbenci, tak outsideři. Jaké je nejzdravější zelí? Čím se od sebe liší?

Zelí je jednou z nejrozšířenějších druhů zeleniny na světě a na každém jednom stole. Ale většina z nás zná pouze bílou a květák, který máme jen zřídka „barvu“ – častěji bílou. A mezitím existuje poměrně mnoho odrůd této zeleniny. V překladu starořímského zelí znamená „hlava“. A není se čemu divit, protože hlávka zelí skutečně připomíná lidskou hlavu.

Do Ruska bylo přivezeno z Krymu a oblasti dnešního Soči a od té doby se zelí stalo téměř „hlavou“ stolu. Každopádně paní štíhlá tak určitě.

Druhy zelí: 8 nejoblíbenějších

1. Bílé zelí

Nejběžnějším druhem je bílé zelí. Zde je ale paradox – jedná se o poměrně chudou zeleninu svým složením. Ze všeho zelí z hlediska výhod je na posledním místě. Ale na druhou stranu je levný a dobře drží celou zimu. Jeho šťáva má léčivé vlastnosti. Proto je jako prostředek tradiční medicíny tak populární mezi celou populací Evropy. Jeho šťáva ve složení pokrmů hojí žaludeční a dvanáctníkové vředy.

Užitečnější je mladé zelí, tedy stále zelené, neztuhlé. Bílá není tak křehká, má méně vitamínů a velké množství vlákniny způsobuje plynatost. Navíc vyzrálá hustá hlávka zelí obsahuje více dusičnanů. Navíc se jejich koncentrace směrem ke stonku zvyšuje.

Pamatujte – zelí je zdravější jíst syrové. Tehdy obsahuje více vitamínu C.

2. Červené zelí

Červené zelí vzhledem nemá daleko k bílému zelí. Jeho červené listy blednou tepelnou úpravou. Svým složením je podobný svému bílému bratrovi. Navíc má pigment, který barví listy. Je velmi užitečný pro jádra – je schopen posílit stěny krevních cév.

3. Brokolice – zelí číslo 1

Zelená poupata tohoto zelí tvoří jedlou část. Na rozdíl od hlávkové brokolice nezpůsobuje nadměrnou tvorbu plynu. Obsahuje karoten a mnoho rostlinných bílkovin, které blokují tvorbu cholesterolu. Brokolici se také říká chřestové zelí, chutnají velmi podobně. Více o výhodách brokolice si můžete přečíst na našem webu.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat, když se drenážní otvor rychle zaplní?

4. Květák

Je blízkým příbuzným brokolice. Jak víte, květák je nejen bílý, ale také modrý, červený, žlutý. Obsahuje hodně bílkovin a vitamínů. Květák je dietní potravina. Rychle se tráví a zdá se, že nemá žádné nevýhody. Ale stále je tu jedno mínus – nedoporučuje se lidem s urolitiázou. Neotevřené pupeny jsou jedlé. Jedlá část by měla být obklopena zelenými listy. To je ukazatel kvality květáku. Přečtěte si více o zdravotních výhodách květáku.

5. Růžičková kapusta

Růžičková kapusta je shluk malých klíčků. Má třikrát více rostlinných bílkovin než bílé zelí. Navíc spousta vitamínu C! Ale při nesprávném vaření je hořký. Abyste tomu zabránili, musíte při vaření přidat do vody sůl nebo citronovou šťávu. Růžičková kapusta je bohatá na draslík, který je důležitým a prospěšným prvkem pro kardiovaskulární systém. Růžičková kapusta nezpůsobí orkán v žaludku, takže ji mohou jíst i děti.

6. Savoy zelí

Tenhle kudrnatý drdol asi znáte. Její vlastnosti jsou téměř stejné jako u jejího hlavního bratra. Jen její listy jsou tenčí a jemnější. Taková kadeřavá zelenina se nehodí jen na nakládání. Savoy zelí má řádově více bílkovin a méně vlákniny, obrovské množství vitamínu C, A a vitamínů B. Z minerálních látek je v tomto zelí hodně draslíku, hořčíku, fosforu a manganu.

Jedná se o dietní jídlo. Doporučuje se dětem a starším lidem. Přečtěte si více v našem článku „co je dobrého na savojském zelí“.

7. Čínské zelí

Jedná se o velmi oblíbenou a milovanou salátovou zeleninu. Chuťové vlastnosti pekingského zelí jsou zachovány i během skladování. Je bohatý na aminokyseliny, draslík a hořčík. Stejně jako všechny druhy zelí má šťáva baktericidní vlastnosti, a proto se zelenina doporučuje při onemocněních trávicího traktu. Nízký obsah vlákniny nezpůsobuje plynatost a zvýšenou zátěž žaludku. Pekingské zelí od A do Z.

8. Kedlubny

To spíše není zelí, ale stonek. Nať kedlubny se jí. Hlavní je nekoupit starou, suchou a téměř tuhou stéblo. Kedlubny obsahují vitamín A, C a vitamíny skupiny B. Obsahuje hodně vápníku. Kedlubny obsahují kyselinu tartronovou, která zabraňuje tvorbě tuku ze sacharidů. Doporučuje se pro dietní výživu i těhotným ženám a malým dětem. Zlepšuje činnost jater, hojí vředy, zvyšuje chuť k jídlu, čistí od toxinů a toxinů. Lepší než všechna kapustová zelenina snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

ČTĚTE VÍCE
Jak bojovat s molem bramborovým?

Které zelí je zdravější

Všechny druhy zelí jsou pro člověka užitečné. Nám však známé bílá, která se všude pěstuje, je na obsah živin nejchudší. Dali jsme to jako poslední. Současně je zelí považováno za nejužitečnější brokolice. Je pravda, že skutečnost, že k nám přichází pouze v dovezené podobě, není povzbudivá, a proto se náklady pohybují od 80 do 150 rublů. za sezónu a dosahuje 250-400 rublů. / kg – mimo sezónu. Samozřejmě drahé.

Ale v každém případě pomáhají všechny druhy zelí:

  • zhubnout a snížit hladinu cholesterolu;
  • v případě potřeby zvýšit chuť k jídlu;
  • posílit imunitu, zejména v zimním chladu a brzy na jaře;
  • zmírnit ulcerózní zánět v žaludku;
  • aby pleť a vlasy svítily zdravím po celý rok.

Zelí má hodně rostlinných bílkovin a vitaminu C. Prakticky neobsahuje škrob a sacharózu. Bez ohledu na to, které zelí je zdravější, pomáhá při zácpě a hemeroidech. Čerstvé zelí je užitečnější, kysané nebo solené zelí je méně užitečné. A ještě méně dobré v dušeném nebo smaženém zelí.

Kysané zelí odedávna slouží v ruské kuchyni jako nevyčerpatelný zdroj vitamínu C v zimním období. To, co naši předkové rádi používali. Před objevením brambor byla tato zelenina nejoblíbenější v Evropě. Ale ani nyní se zelí nevzdává svých pozic a drží čestné místo v seznamu nepostradatelných produktů. Hlavní věcí není zdržovat se pouze u jedné z jejích odrůd, ale pokaždé přidat do stravy nové druhy zelí.

Neliší se příliš vzhledem a chutí, hlavně velikostí. A v souvislosti s tím i způsoby vaření. Z růžičkové kapusty se boršč neudělá.)))
Brusel

Bíle umýt

Jiné odpovědi

Bílé zelí je jedna statná hlávka zelí. Používá se k nakládání, dušení, zelí, kapustové polévky, boršče atd.
Růžičková kapusta je mnoho, mnoho hlávek zelí o průměru asi 2-3 cm na jedné statné stopce. Používá se především k dušení. Prý se dá ještě kvasit. Chuť je specifická. Osobně se mi to líbí. Říká se, že také nikdo nemá rád pivo napoprvé. Měli byste zkusit i ten bruselský.
Dodává se převážně mražený. Lze vařit bez předběžného rozmrazování.

Bíle umýt

Růžičková kapusta má 3-5x vyšší obsah vitaminu C než ostatní druhy této zeleniny, ale předčí ostatní druhy zeleniny i obsahem ostatních vitaminů a živin. Je zvláště užitečný pro děti a starší osoby, je to dietní produkt, obsahuje pouze asi 100 kcal na 35 gramů.
Recept na salát s růžičkovou kapustou a ananasem

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi bílým řebříčkem a růžovým řebříčkem?

Budete potřebovat: 400 g růžičkové kapusty, 1 ananas, 3 polévkové lžíce. l. rostlinný olej, 2 polévkové lžíce. l. citronová šťáva, sůl.

Jak udělat salát se zelím a ananasem. Zelí nakrájíme a na oleji podusíme asi 10 minut. Ananas oloupeme, nakrájíme na kostičky, spojíme s vychladlým zelím, pokapeme citronovou šťávou, osolíme, promícháme, salát před podáváním vychladíme.
Recept na salát s růžičkovou kapustou, rajčaty a paprikou

Budete potřebovat: 400 g růžičkové kapusty, 100 g rajčat, zelené cibule a papriky, 75 ml rostlinného oleje, 50 g cibule, 1 citron, mletý černý pepř, cukr.

Jak připravit salát se zelím a rajčaty. Každou hlávku zelí nakrájejte na plátky, nakrájejte zelenou cibuli, cibuli nakrájejte na půlkroužky. Rajčata a papriky nakrájíme nadrobno, všechnu připravenou zeleninu spojíme, zalijeme citronovou šťávou a dáme na 1-2 hodiny do lednice. Salát podle chuti dochutíme cukrem, mletým pepřem, solí, olejem a promícháme.
Recept na salát s růžičkovou kapustou a novými bramborami

Budete potřebovat: 300 g malých mladých brambor a růžičkové kapusty, 100 g zelené cibulky, 75 ml rostlinného oleje, 50 g kopru, sůl.

Jak udělat salát s bramborem a zelím. Zelí vložíme do osolené vroucí vody, vaříme 10–12 minut, vložíme do cedníku a osušíme. Brambory uvaříme do měkka, vychladlou zeleninu spojíme, přidáme nakrájenou zelenou cibulku a nasekaný kopr, osolíme a přidáme olej, promícháme.
Saláty z bílého zelí

Bílé zelí je u nás nejoblíbenější a nejpoužívanější. Od svých protějšků se liší tím, že obsahuje vitamín C v nejstabilnější formě tohoto vitamínu – askorbigen, díky čemuž v něm zůstává velmi dlouho. Toto zelí je také bohaté na vitamíny B1 a B2, PP, kyselinu pantotenovou a listovou, fosfor, vápník, draselné soli, minerální látky a stopové prvky. Nejzdravější je tepelně neupravené bílé zelí, proto lze saláty označit za nejzdravější pokrmy z něj.
Recept na salát s krevetami a bílým zelím

Budete potřebovat: 200 g bílého zelí, 50 g vařených krevet, 1 polévková lžíce. l. rostlinný olej a sójová omáčka, zelená cibule, cukr, sůl.

Jak udělat salát se zelím a krevetami. Zelí nakrájíme na nudličky, ochutíme olejem a sójovou omáčkou, dochutíme solí a cukrem, promícháme, před podáváním posypeme vařenými krevetami a zelenou cibulkou.
Recept na salát ze zelí a celeru

ČTĚTE VÍCE
Jaké rostliny mohou růst v úplné tmě?

Budete potřebovat: bílé zelí, řapíkatý celer, sladkou červenou papriku, citronovou šťávu, olivový olej, cukr.

Jak udělat salát z celeru a zelí. Zelí a sladkou papriku nakrájíme na nudličky, celer nakrájíme na kostičky. Citron spaříme vroucí vodou, nastrouháme i s kůrou, odstraníme semínka, spojíme se zeleninou, ochutíme máslem a cukrem, promícháme, salát podáváme vychlazený.
Recept na zelný a jablečný salát

Budete potřebovat: 300 g bílého zelí, 100 g mrkve, 1 jablko, 4 polévkové lžíce. l. nízkotučná zakysaná smetana, sůl.

Jak udělat salát s jablky a zelím. Zelí nakrájíme na nudličky, osolíme a rukama promačkáme, dokud nepustí šťávu. Mrkev nastrouháme na hrubém struhadle. Jablko nakrájejte na čtvrtky, odstraňte semínka a nakrájejte na proužky. Připravené ingredience smícháme, dochutíme zakysanou smetanou a promícháme, salát podáváme vychlazený.

velikost a chuť))) je tam i kedlubna, brokolice a květák))

Na růžičkovou kapustu nedám dopustit, i když miluji všechny druhy zelí. Připadala mi nějak nechutná. Už nikdy nekoupím.