Ryby jsou zdravým a výživným produktem. Obsahuje mnoho pro člověka prospěšných látek, jako jsou: jód, selen, fosfor, bílkoviny, zinek, cholin, vitamíny A, D, E, B12, amega-3 mastné kyseliny atd.

Jaké výhody mohou tyto látky přinést lidem?

  • Posílení srdce a cév
  • Zlepšení funkce mozku
  • Zbavit se deprese
  • Zlepšení spánku
  • Ochrana očí
  • Doplnění nedostatku vitaminu D
  • Posílení kostí
  • Snížení rizika autoimunitních onemocnění
  • Ochrana štítné žlázy
  • Pomáhá budovat svalovou hmotu
  • Doprovází nadměrné hubnutí

Mořské ryby na rozdíl od říčních obsahují díky vyššímu procentu tuku hodně jódu a více vitamínů A, D, E, takže vršek bude obsahovat především mořské obyvatele.

Top 7 nejzdravějších ryb:

  1. Tuňák. S velmi nízkým obsahem kalorií (80 kcal na 100 g) je lídrem v obsahu vitamínů a živin. Obsahuje zinek, selen, vápník, vitamín D a prakticky žádný tuk. Zvyšuje výdrž, fyzické a duševní schopnosti a stejně jako ostatní ryby podporuje dlouhověkost
  2. Sleď. Jeho hlavní přínosy spočívají v kyselinách DHA a EPA, které zlepšují vidění a zlepšují fungování systému jmen. Pokud jde o poměr ceny a užitku, tato ryba nemá obdoby
  3. Cod. Může se pochlubit téměř celým komplexem vitamínů. Nejužitečnější částí této ryby jsou játra. Pravidelná konzumace tresky posiluje imunitní systém, zlepšuje činnost nervové soustavy a metabolismu.
  4. Pike. Pokud jde o obsah užitečných látek, štika není nižší než obyvatelé moře. Obsahuje lehce stravitelné bílkoviny a je zcela bez sacharidů. Zařazení štiky do jídelníčku pomáhá zlepšit duševní schopnosti a předcházet kardiovaskulárním onemocněním.
  5. losos. Vůdcem této čeledi je pstruh, je méně kalorický a má velké množství vitamínů. Konzumace červených ryb zabraňuje tvorbě krevních sraženin, zlepšuje činnost kardiovaskulárního systému, pomáhá s fungováním endokrinního systému a metabolismu.
  6. Sardinka. Dobře pomáhá při léčbě onemocnění spojených s klouby a má také protizánětlivé vlastnosti.
  7. Makrela. Ve 100 gr. produkt z mořských plodů obsahuje polovinu denní potřeby bílkovin, které tělo potřebuje. Pomáhá normalizovat hladinu cholesterolu v krvi, posiluje kosti, posiluje nervový a imunitní systém.

Nebezpečí ryb

Hlavním problémem při nákupu ryb je, že je těžké zjistit, kde byla ulovena. Znečištěných vodních ploch je stále více, proto se před nákupem ujistěte, že byla ryba chycena na nesprávném místě, stačí se podívat na obal nebo se zeptat prodejce.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit rákosí na zahradním pozemku?

Ryby dovezené z chovů také nezaručují správnou kvalitu, protože se stává, že jsou krmeny antibiotiky, aby se zabránilo infekcím a urychlil růst.

Nedívejte se na velikost ryb! Čím je větší, tím je starší, proto může obsahovat více škodlivých látek.

Při konzumaci ryb se můžete setkat s dalším problémem – parazity. Dá se to ale jednoduše vyřešit tepelnou úpravou nebo zmrazením produktu.

Jezte pouze osvědčené a zdravé ryby!

Ryby mají několik hlavních předností, pro které je odborníci na výživu oceňují a doporučují je zařadit do jídelníčku. Jedná se o polynenasycené mastné kyseliny (omega-3 a omega-6), lehce stravitelné bílkoviny, vitamíny a jód, kterých je nedostatek každému čtvrtému obyvateli Ruska. Ale ne všechny ryby jsou stejně zdravé. Který z nich je nejlepší a zda jsou při konzervaci zachovány příznivé vlastnosti, uvedli odborníci.

Jak jsou ryby užitečné?

Odborníci na výživu doporučují jíst ryby alespoň dvakrát týdně. Protože je plná důležitých látek. Najdete zde vitamíny (A, E, D), a omega-3 mastné kyseliny, jód, vápník, zinek, selen, železo, fosfor, hořčík, bílkoviny. Díky tomu všemu jsou ryby považovány za prospěšné pro tělo, klouby i mozek. Zastavuje stárnutí buněk, stimuluje reprodukční funkce, snižuje hladinu cholesterolu – blahodárných vlastností je nespočet.

Která ryba je zdravější – říční nebo mořská?

Odborníci radí dát přednost mořským rybám. Loví se daleko od břehu, což dává alespoň určitou záruku čistoty prostředí. Ale v řece je více škody. Zejména pokud jde o opisthorchiázu.

„Pokud budete jíst ryby z čeledi kaprovitých (cejn, cejn a vše ostatní), můžete snadno dostat opisthorchiázu, kterou nelze vařit,“ říká gastroenteroložka Galina Bartashevich. — Elementárně při přípravě rybí polévky z takové ryby budete muset třikrát až čtyřikrát vyměnit vodu, aby ryba prošla tepelnou úpravou. A je potřeba smažit alespoň 20 minut, ale pak vám zbudou jen uhlíky.

Galina Bartashevich je gastroenterolog nejvyšší kategorie, dětský gastroenterolog, odborník na výživu, kandidát věd, pracovní zkušenosti – více než 30 let.

Přírodní ohniska opisthorchida se nacházejí v rozsáhlých oblastech bývalého SSSR. Nejvyšší stupeň nákazy se vyskytuje na Sibiři, stejně jako v jihovýchodní Asii.

ČTĚTE VÍCE
Jak ošetřit cibuli před uskladněním?

Pomineme-li parazity, kteří žijí ve sladkovodních útvarech, jsou mořské ryby, pokud jde o mastné kyseliny, před říčními. Ale říční voda obsahuje více bílkovin a železa. Kromě toho, aby bylo možné dodat mořské ryby do regálů, je obvykle zmrazeno, kvůli tomu ztrácí některé ze svých prospěšných vlastností. A pokud přišel druhý nebo třetí mráz, rozpoutalo se peklo.

„Nemám ideální ryby, beru různé, důležitá jsou pro mě kritéria čerstvosti a nezávadnosti, pověst dodavatele a výrobce,“ říká gastroenteroložka Veronika Cheraneva.

Veronika Cheraneva — gastroenteroložka, výživová poradkyně. Specialista na léčbu žaludečních a dvanáctníkových vředů, gastritidy, pankreatitidy, cholecystitidy, dysbakteriózy, plynatosti, kolitidy, zácpy, ezofagitidy a dalších onemocnění trávicího traktu.

Jaké ryby jsou dobré pro ty, kteří drží dietu?

Bez ohledu na to, jak je ryba zdravá, nezapomínejte, že je tučná. Pokud tedy sledujete svou postavu, věnujte pozornost tomuto ukazateli: některé odrůdy mohou obsahovat až 33% tuku. Nejtučnějšími držiteli rekordů jsou burbot, losos chinook, makrela, ivasi, síh, saury, omul, halibut a sleď.

— Pro ty, kteří drží dietu, jsou vhodné středně tučné odrůdy, které obsahují 4 až 8 procent tuku. Jsou to losos, růžový losos, chum losos, pstruh, tuňák, kapr, kapr,“ říká Galina Bartashevich. — Kromě toho existují odrůdy, které neobsahují více než 4 % tuku. Jsou to treska, platýs, štikozubce, štika, candát, okoun a treska.

„Za nejlepší považuji tresku pro její nízký obsah kalorií, vysoký obsah bílkovin a velmi nízký obsah tuku,“ říká gastroenteroložka Světlana Fedorová. – Jedná se o „univerzální“ rybu, lze ji bezpečně konzumovat při cukrovce, pankreatitidě a gastritidě, protože pro absorpci nevyžaduje „zvyšování“ kyselosti žaludeční šťávy. Lze jej bezpečně použít i při dně.

Světlana Fedorová je gastroenteroložka v Nové nemocnici.

Jaká je nejzdravější ryba?

Výhody ryb nespočívají pouze v množství polynenasycených mastných kyselin. Roli zde hraje několik ukazatelů, včetně bílkovin, tuků a kalorií. S ohledem na to jsme sestavili tuto užitečnou tabulku, která seřadila deset druhů ryb, počínaje těmi nejzdravějšími.

Pokud jde o způsob vaření ryb, který pomůže zachovat všechny jeho prospěšné vlastnosti, odborníci na výživu nadále trvají na tom, že nejlepší je ryby vařit v páře.

ČTĚTE VÍCE
Jak může dívka otevřít láhev vína bez vývrtky?

Jsou nějaké výhody rybích konzerv?

Jednou z hlavních otázek o konzervovaných rybách je, co dávají do konzerv? Losos atlantický se může snadno ukázat jako pstruh, tuňák – makrela a treska – treska. Produkt je levnější než konkurence a zákazníci si ho s větší pravděpodobností vyberou.

Druhá otázka je sůl. Zvýrazňuje chuť produktu a působí jako konzervant. Často je v konzervách více soli než normálně. A to vede k zadržování tekutin v těle, zvýšenému krevnímu tlaku a otokům. Takové přípravky se nedoporučují pacientům s hypertenzí a lidem s poruchou funkce ledvin. Někteří lidé se navíc rybím konzervám s přidaným olejem raději vyhýbají. Takové produkty zvyšují obsah kalorií v produktu a stimulují uvolňování žluči. V souladu s tím jsou kontraindikovány u lidí s biliární dyskinezí a nadváhou.

„Při výběru rybích konzerv byste měli dát přednost těm, které jsou vyrobeny z chlazených surovin,“ říká Anna Plakhotnik, přední specialistka v expertním centru Consumer Union. — Tento produkt si zachovává téměř všechny prospěšné látky obsažené v čerstvých rybách. Výrobci konzerv jsou povinni na etiketě uvést, z jakého druhu ryby je výrobek vyroben. Neexistují žádné přímé laboratorní metody, které by přesně určily, zda byly suroviny zmrazeny. Ale pro játra (a také pro ryby, kaviár) vyrobená ze zmrazených surovin jsou některé rozdíly v organoleptických vlastnostech typické a normou povolené. Na základě nepřímých důkazů lze tedy předpokládat, že výrobce nebyl ke spotřebitelům zcela upřímný.

Anna Plakhotnik je přední odbornicí v expertním centru Svazu spotřebitelů „Roskontrol“.

A úplně jiná otázka – šproty. Vyrábějí se z ryb uzených za tepla nebo s přídavkem tekutého kouře. Kouření nejen dává charakteristické kouřové aroma, ale také zvyšuje množství karcinogenů.

Přečtěte si ještě více o prospěšnosti ryb a o tom, co škodlivého v ní lze najít v naší velké rybí recenzi.