LIGA.Life se zeptal odborníka na výživu Anastasia Gorobetsová, jaké potraviny by měly být přidány a odstraněny z jídelníčku v případě diabetu 1. a 2. typu.

Jaký je rozdíl mezi stravou lidí s diabetem 1. a 2. typu?

  • Основа diabetes 1. typu – poškození/zničení buněk produkujících hormon inzulín ve slinivce břišní.

Výsledkem je, že není produkováno dostatečné množství inzulínu k zajištění všech nezbytných funkcí. Hlavním důsledkem je zvýšení hladiny glukózy v krvi.

Proto se lidem s diabetem 1. typu doporučuje jíst tak, aby množství sacharidů bylo rovnoměrně rozloženo do celého dne a odpovídalo množství inzulinu, které člověk dostane injekcí.

Pokud dostáváte inzulín, ale chybí jídlo nebo je nedostatek, může dojít k hypoglykémii – prudkému poklesu krevního cukru.

„Významný pokles hladiny glukózy může vést k hypoglykemickému kómatu. Pokud se situace včas nenapraví, hrozí smrt,“ vysvětluje nutriční specialistka.

Nejoptimálnější dietou jsou 3 hlavní jídla a 1-2 svačiny.

  • Diabetes typu XNUMX – často součást metabolického syndromu.

Produkuje se dostatek inzulínu, ale buněčné receptory, se kterými se váže, na něj ztrácejí citlivost. Nerozpoznají hormonální signály, takže inzulín nemůže plnit své funkce. Tomu se říká inzulínová rezistence. Výsledkem je zvýšení hladiny glukózy a inzulínu v krvi.

Hlavním pravidlem pro lidi s diabetem 2. typu je vyhýbat se stimulaci inzulínem. To znamená, že se vyhněte přejídání a neustálému mlsání.

Hlavní jídla by měla být pouze tři. V opačném případě budou hladiny inzulínu neustále vysoké, což zhorší citlivost inzulínových receptorů.

Co je glykemický index

Lidé s jakýmkoliv typem cukrovky by měli co nejvíce omezit jednoduché sacharidy. Rychle se vstřebávají do krve, což přispívá k rychlému zvýšení hladiny glukózy v krvi. Tyto potraviny mají vysoký glykemický index, což je měřítko, jak rychle potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi.

Příklady jednoduchých sacharidů: rychlé občerstvení, pečivo, sladkosti, sladidla, ovocné šťávy, džemy, sladké sycené nápoje.

„Čím rychleji se sacharid vstřebává do střev, tím aktivněji bude stimulovat produkci inzulínu. To je důvod, proč vysokokalorická strava bohatá na jednoduché sacharidy tak rychle vede k inzulínové rezistenci a následně k cukrovce 2. typu,“ vysvětluje Anastasia.

Výjimka: Při hypoglykémii mohou lidé s diabetem 1. typu dostat jednoduchý sacharid (čokoládu, bonbóny nebo roztok glukózy), aby rychle zvýšili hladinu cukru.

Lidé s diabetem 2. typu by proto měli plánovat svůj jídelníček s ohledem na glykemický index potravin:

  • pod 40 – zdravé produkty;
  • 40-70 jsou přijatelné, ale nekombinujte více než dva z těchto produktů v jednom jídle;
  • nad 70 let – nezdravé potraviny, které lze jíst maximálně jednou za měsíc, říká nutriční specialistka.

Přečtěte si více o GI na odkazu: Glykemický index a zatížení: co to je a jak to ovlivňuje zdraví. Výhody GI diety

Co mohou lidé s cukrovkou jíst?

Lidé s cukrovkou by měli jíst převážně komplexní sacharidy (které pomalu zvyšují hladinu cukru v krvi), bílkoviny a zdravé tuky (Omega-3, Omega-9, střední množství nasycených tuků).

ČTĚTE VÍCE
Je možné nechat repelent proti komárům působit přes noc?

Komplexní sacharidy:

  • Obiloviny: pohanka, jáhly, celozrnné ovesné vločky, neleštěná, hnědá, červená rýže.
  • Jakákoli zelenina: rukola, špenát, petržel, kopr, salát, zelená cibule.
  • Jakákoli zelenina, ale:brambory uvaříme vcelku a podáváme mírně vychladlé. Tím se sníží jeho glykemický index v důsledku tvorby rezistentního škrobu. Maximální počet porcí za týden jsou 2-3. Výživový poradce také doporučuje přidat do brambor zdroje vlákniny (zelenina, jiná zelenina), aby se snížil glykemický index. Ačkoli dýně má vysoký glykemický index, jeho glykemická nálož je nízká. Jedná se o užitečný produkt pro lidi s cukrovkou.

FAQ: Glykemická zátěž je měřítkem toho, jak může obsah sacharidů ovlivnit hladinu cukru v krvi. Vzorec pro výpočet: glykemický index (%) x obsah sacharidů (gramy) na porci ÷ 100 = glykemická nálož.

  • Ovoce a bobule:avokádo, třešně, jahody, maliny, mandarinky, borůvky, borůvky, hrušky, meruňky, švestky, jablka, kdoule, angrešt, červený rybíz, ostružiny, broskev, granátové jablko, čerstvé nektarinky mají glykemický index pod 40. Proto by lidé s cukrovkou měli jíst je Můžete to jíst, ale neměli byste to přehánět. Maximální porce na den je 150 g (1-2 jablka nebo hrušky). Výjimkou je meloun. Má vysoký glykemický index, ale nízkou glykemickou zátěž, takže je užitečný pro lidi s cukrovkou.
  • Přírodní marshmallows a marmeláda bez cukru, ale měli byste si vybrat jednu věc: buď ovoce, nebo odvozené produkty. Ale čerstvé ovoce má vyšší nutriční hodnotu, zatímco bobule mají nižší obsah fruktózy a vyšší obsah antioxidantů.

„Pokud chcete jíst jednoduché sacharidy, vyvažte je komplexními. Než se přesunete na koláč, snězte například hodně salátu místo brambor a tučného masa. Vláknina, kterou ze salátu získáte, sníží celkový glykemický index vašeho jídla,“ radí výživová poradkyně.

Viz také: Sezónní bobule: od jahod po maliny. Vysvětlíme, jak vybrat, uložit, připravit na zimu

Proteiny:

  • Bílá ryba: štikozubce, treska, okoun, platýs.
  • Pták: krůta a kuře.
  • Jakékoliv luštěniny, ale lidé se střevními potížemi (zejména provázenými průjmem) by měli konzumaci omezit, dokud se nebudou cítit lépe. Koneckonců, jsou velmi bohaté na vlákninu, takže stimulují střevní kontrakce. To způsobí bolest nebo zhorší průjem.
  • Mléčné výrobky:jogurt, fermentované pečené mléko, kefír, fermentovaný mléčný tvaroh bez cukru. Lidé s diabetem 5. typu by také měli omezit obsah tuku: kysaný mléčný tvaroh – 9-3%, fermentované pečené mléko – 1%, kefír – 1,5-XNUMX%.

„Nyní vědci aktivně studují další ukazatel – inzulinový index produktů. Mléko a jeho deriváty mají vysoký inzulinový index. Vzhledem k obsahu některých látek, které zkracují dobu přechodu těchto produktů ze žaludku do střev, však vědci s jejich zařazením mezi škodlivé produkty pro lidi s cukrovkou nijak nespěchají,“ říká odborník.

Zdravé tuky:

  • Mastné ryby a mořské plody: sleď, makrela, pstruh, humr, chobotnice a krevety. Doporučená norma je 170-200 g týdně. Divoký losos také obsahuje Omega-3, ale ukrajinské obchody prodávají převážně chovaného lososa, říká nutriční specialistka. To znamená, že se nekrmí rybičkami, ale umělým krmivem. V souladu s tím neobsahuje požadované množství Omega-3.
  • Maso: hovězí a telecí maso. Lidé s diabetem 1. typu mohou příležitostně jíst vepřové, husí a kachní maso. Lidé s druhým typem by se ale měli vyhýbat tučnému drůbeži a vepřové jíst jen o svátcích. Výjimka: Pokud člověk s diabetem 2. typu nemá nadváhu, obezitu nebo dnu, může jíst maso jako obvykle.
  • Jakékoliv ořechy: vlašské ořechy, kešu, mandle, lískové ořechy a další.
  • semena:len (při správném skladování), chia, dýně.
  • Oil: oliva, avokádo, len (ale čerstvé) a konopí.
ČTĚTE VÍCE
Jak správně zasadit hortenzii v otevřeném terénu?

Viz také: Jakými produkty se můžete zásobit na delší dobu a jak je skladovat, aby se nezkazily. Instrukce

Co by lidé s cukrovkou neměli jíst

Výživový poradce doporučuje omezit stravu:

  • Sladkosti a pečivo.
  • Produkty z koncentrované fruktózy: ovocné šťávy z obchodu i doma vyrobené, čerstvé šťávy, sycené nápoje obsahující šťávu, sirupy, džemy atd. To platí zejména pro lidi s diabetem 2. typu. Fruktóza se totiž metabolizuje na viscerální tuk, který se ukládá v játrech. Jeho akumulace může vést ke steatóze, další složce metabolického syndromu.
  • Zdroje trans-tuků/hydrogenovaných rostlinných olejů/modifikovaných tuků: klobásy, salámy, sýry, salámy, výrobky obsahující margarín. Protože podporují vnitřní záněty v těle.
  • Zdroje Omega-6 polynenasycených mastných kyselin: slunečnicová semena a olej, sezamový olej a semena. To platí zejména pro lidi s diabetem 6. typu, kteří mají zánět nízkého stupně v důsledku ukládání viscerálního tuku. Omega-XNUMX to podporují. V budoucnu se může vyvinout do patologie (artritida, autoimunitní onemocnění, onkologie atd.).
  • Rafinované cereálie: bílá rýže, krupice, pšenice, kuskus a ovesné vločky mají vysoký glykemický index.
  • Mléčné výrobky: sladké jogurty, glazované tvarohy, tvarohové hmoty s cukrem. Pro lidi s diabetem 2. typu jsou domácí vysokotučné mléčné výrobky nebo naopak nízkotučné mléčné výrobky zakázány.
  • Ovoce s vysokým glykemickým indexem: rozinky, datle.
  • Zelenina: smažené brambory a bramborová kaše. Vařená řepa má také vysoký glykemický index, ale lze ji konzumovat jednou týdně. Pro snížení glykemického indexu se doporučuje podávat s ořechy a sušenými švestkami.
  • Alkohol. Jedná se o uhlohydrátový a vysoce kalorický produkt. Pro srovnání: 1 g bílkovin a 1 g sacharidů – každý 4 kcal; 1 g tuku je 9 kcal a 1 g alkoholu je 7 kcal. Maximální norma je tedy 1 sklenka suchého červeného vína jednou týdně.

Mnozí z nás jsou zvyklí věřit, že cereálie jsou výjimečně zdravým produktem, protože obsahují velké množství prvků nezbytných pro naše tělo. Pojďme zjistit, které obiloviny a v jakém množství lze konzumovat s cukrovkou

Při cukrovce je důležité dodržovat správnou životosprávu. A v první řadě se to týká zdravé výživy a diety. Lidé trpící tímto onemocněním většinou vědí, jaká omezení musí dodržovat, aby nenarušili rovnováhu inzulinu v krvi. Vždyť právě tento hormon pomáhá našemu tělu zpracovávat glukózu.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně léčit žaludek bramborovou šťávou?

Ale víme všichni o pravidlech pro konzumaci tak oblíbeného a zdánlivě jednoduchého produktu, jako je cereálie pro cukrovku? Pojďme na to společně s odborníky.

Co je důležité vědět o obilovinách pro diabetes

Rychlost absorpce tělem Obiloviny se dělí do dvou skupin: rychle stravitelné a pomalu stravitelné. Pro pacienty trpící cukrovkou je lepší dát přednost tomu druhému. Při správné konzumaci nezpůsobí prudký nárůst hladiny cukru v krvi.
Glykemický index GI stejného zrna se může lišit v závislosti na stupni jeho přípravy. Například převařená pohanka může způsobit rychlejší vzestup hladiny cukru v krvi než mírně nedovařená pohanka.
Kalorická hodnota Výživová energetická hodnota produktu přímo nesouvisí s glykemickým indexem. Například 100 g obilovin může obsahovat pouze 330 kcal, zatímco GI je 70-75, což je poměrně vysoký ukazatel.

Jaké cereálie můžete jíst, pokud máte diabetes mellitus 1. a 2. typu?

Navzdory tomu, že pacienti s cukrovkou musí dodržovat přísnou dietu, existují obiloviny, které je nejen možné, ale dokonce i zdravé jíst.

Perlovka

Ječmen se často doporučuje lidem s různými chronickými onemocněními. Tento druh cereálií je ideální pro pacienty s cukrovkou. Pokud se ječmen vaří ve vodě, jeho glykemický index bude pouze 22 jednotek. Obsahuje mnoho minerálů a vitamínů, což svědčí o významném přínosu pro tělo. Kromě toho obiloviny obsahují velké množství vlákniny, která pomáhá normalizovat hladinu glukózy v krvi a zlepšuje metabolismus.

pohanka

Pohanka obsahuje vitamíny skupiny B, užitečné minerály, aminokyseliny, které jsou zodpovědné za produkci přirozeného inzulínu, stabilní fungování srdečního svalu a prevenci anémie. Navíc je bezlepkový a vhodný pro alergiky. Pohanka je bohatá na komplexní sacharidy, dává pocit plnosti po dlouhou dobu, nevede k prudkému zvýšení hladiny cukru v krvi.

Zároveň je glykemický index pohanky 50 jednotek, proto se doporučuje vařit ji ve vodě a jíst ne více než 1-2krát týdně.

ovesná mouka

Složení ovesných vloček je bohaté na vitamíny, minerály, komplexní sacharidy, rychle stravitelné tuky a bílkoviny. Proto je zvláště užitečný pro lidi s cukrovkou. Existují však některé nuance, a to: čím jemnější je mletí, tím méně užitečných látek zůstává. Při cukrovce se doporučuje vařit cereálie z celých zrn nebo velkých vloček, zachovají si více vlákniny.

Jaké cereálie nelze jíst s diabetem 1. a 2. typu

Obiloviny jsou nepostradatelným produktem ve stravě správné výživy. Lidé s cukrovkou ale musí být opatrní i při výběru obilovin. Přeci jen jsou zde některé zvláštnosti.

Müsli, instantní cereálie

V procesu průmyslové výroby instantních cereálií se většina cenných prvků jednoduše ztrácí. Jejich glykemický index je přitom více než 80 jednotek, což může u pacienta trpícího cukrovkou způsobit prudký skok v hladině cukru v krvi.

Manka

Krupicová kaše obsahuje hodně sacharidů a málo živin. Odkazuje na lehce stravitelné produkty a může rychle vést ke zvýšení cukru. Glykemický index kaše přesahuje 85 jednotek. Odborníci nedoporučují jíst krupici lidem s cukrovkou (1). V některých případech je však povoleno zařadit do stravy hrubší mletou krupici.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně pečovat o kytici tulipánů?

Bílá rýže

Rýže obsahuje hodně škrobu, jednoduchých sacharidů a málo rostlinné vlákniny. Obiloviny jsou rychle absorbovány tělem a vedou ke zvýšení hladiny cukru v krvi. Glykemický index je nejvyšší u bílé leštěné rýže – 70 jednotek.

Lidé s cukrovkou by měli věnovat pozornost hnědé, černé nebo zelené rýži. Ale je důležité to nezneužívat, doporučuje se jíst rýži maximálně jednou nebo dvakrát týdně v malých porcích.

Kolik obilovin můžete jíst s diabetem 1. a 2. typu

Lidé trpící cukrovkou musí věnovat zvláštní pozornost nejen výběru obilovin, ale také množství produktu povoleného pro toto onemocnění.

Pacienti s DM 1. typu (2) mají trochu větší volnost ve výběru stravy, protože si mohou předem vypočítat potřebné množství inzulinu. Ale obecně platí, že pravidla pro konzumaci obilovin jsou přibližně stejná. Doporučují se porce ne více než 100 gramů, přičemž je třeba věnovat velkou pozornost glykemickému indexu a obsahu kalorií obilovin.

Výhody a poškození obilovin u diabetu 1. a 2. typu

Pro lidi s cukrovkou jsou cereálie důležitou součástí jídelníčku. Pojďme se blíže podívat na výhody a škody, které může konzumace obilovin přinést.

Výhody

Zrna se pomalu vstřebávají do těla, respektive uspokojují pocit hladu na dlouhou dobu. To je zvláště důležité, protože lidé s diabetem mají často sklon k nadváze. Navíc díky tomu cereálie nezpůsobují prudký skok v krevním cukru.

Většina obilovin obsahuje vitamíny skupiny B, které přispívají k normalizaci trávicích procesů, metabolismu, posilují nervový systém, předcházejí obezitě, zlepšují spánek.

Škodlivé

Při nesprávném přístupu k volbě obilovin pro dietu u pacientů s cukrovkou mohou nastat negativní důsledky. Konzumace velkého množství obilovin může vést k prudkému nárůstu hladiny cukru v krvi a způsobit hyperglykémii (3). Totéž můžeme říci o obilovinách, jejichž glykemický index překračuje normu. Mnoho cereálií je poměrně kalorických a je důležité dodržovat velikost porce, abyste nepřibrali.

Recenze endokrinologů o obilovinách u diabetu 1. a 2. typu

Endokrinoložka-výživová specialistka Anastasia Yakunina:

– Sacharidy, a zejména komplexní sacharidy, které jsou založeny na obilovinách, jsou nedílnou součástí vyvážené stravy. Každá buňka našeho těla přijímá energii z glukózy ze sacharidů, nelze je tedy vyloučit, i když máte cukrovku.

U diabetu 1. typu je slinivka „vypnutá“ a nedochází k žádné nezávislé sekreci inzulinu a inzulin je vodičem glukózy do buňky, kde odevzdává svou energii. Pacienti s diabetem 1. typu mohou a měli by jíst obiloviny, hlavní věcí je správně vypočítat množství sacharidů, aby bylo možné aplikovat správné množství inzulínu. Pro pohodlí byl vynalezen systém chlebových jednotek, kde nejsou potřeba váhy a množství sacharidů se zvažuje „od oka“, například 1 polévková lžíce pohanky je 1XE (10–12 g sacharidů).

ČTĚTE VÍCE
Které rostliny jsou mrazuvzdorné?

Diabetes typu 2 se vyvíjí, když je nadbytek viscerálního tuku (břišní tuk). U takových lidí funguje slinivka břišní, ale vlivem tuku vzniká inzulínová rezistence (necitlivost na inzulín), buňky „nepoznají“ inzulín, aby vpustily glukózu k likvidaci, takže hladina cukru v krvi stoupá. Čím více tuku, tím vyšší bude hladina glukózy v krvi, proto je pro takové pacienty důležité snížit hmotnost. Potřebují také obiloviny, protože dodají tělu energii na dlouhou dobu a jejich zařazením do jídelníčku se vyhnete přejídání a urychlíte hubnutí.

Dietolog-endokrinolog, odborník na výživu Diana Zaveryukha:

— Je důležité pochopit, že lidské tělo v zásadě reaguje na konzumaci sacharidů. Rozdíl je pouze v charakteru výskytu tohoto onemocnění u lidí. Když mluvíme o těhotenském diabetu, chápeme, že se jedná o dočasnou formu onemocnění v důsledku těhotenství. Cukrovka 2. typu – získaná v důsledku jakýchkoli změn v těle, které postihly slinivku břišní, došlo k selhání a nemůže vyrovnat cukr do krevního oběhu. Diabetes 1. typu je často vrozený, dlouhodobý, často genetický. Proto neexistují žádné zásadní rozdíly ve výběru obilovin u různých typů cukrovky. Při výběru cereálií a jejich kombinací s jinými produkty však platí obecná pravidla. K snídani je lepší kompenzovat sacharidy bílkovinami, dejte si například kaši s vařeným vejcem, plátkem sýra nebo tvarohem. K obědu můžete přidat pohanku jako přílohu k masu. Ale k večeři se lidem s cukrovkou doporučuje vyhýbat se rychlým sacharidům, včetně obilovin.

Oblíbené otázky a odpovědi

Jaké obiloviny mohou být s těhotenskou cukrovkou?

GDM je typ diabetu, který se u některých žen rozvine během těhotenství, neboť stav ženy je doprovázen fyziologickou inzulinovou rezistencí.

Pokud je taková diagnóza provedena, není možné zcela vyloučit sacharidy, což způsobí výskyt toxických ketonů a pronikají placentární bariérou k dítěti.

Obiloviny pro GDM mohou být jakékoli, ale přednost se dává těm s nízkým glykemickým indexem, tedy těm, které pomalu zvyšují hladinu cukru v krvi. Například kroupy nebo bulgur jsou lepší než krupicová nebo kukuřičná kaše.

Jak obilniny ovlivňují hladinu cukru v krvi?

Cereálie zvyšují hladinu cukru v krvi, ale různými způsoby. Čím vyšší je GI, tím rychlejší bude nárůst. GI závisí jak na druhu obiloviny, tak na způsobu přípravy: například pohanka natrávená v tlakovém hrnci zvýší hladinu cukru v krvi rychleji než mírně „aldente“ pohanka.

V jakých pokrmech můžete přidat obiloviny pro diabetes?

Nejlepší je kombinovat sacharidy s tuky a vlákninou, protože zpomalují jejich vstřebávání, a zvyšování krevního cukru bude systematičtější. Lze jej tedy kombinovat s pokrmy z masa / ryb (například hnědá rýže s kuřecím masem) nebo se saláty (například quinoa s hlávkovým salátem, rajčaty a sýrem).

zdroje

  1. Odud E.A. Plánování jídla pro diabetes mellitus // Russian Medical Journal. 2005.
    URL: https://www.rmj.ru/articles/endokrinologiya/Planirovanie_pitaniya_pri_saharnom_diabete/
  2. Diabetes // Světová zdravotnická organizace.
    URL: https://www.who.int/ru/news-room/fact-sheets/detail/diabetes
  3. Runova G.E. Sebekontrola glykémie u diabetes mellitus: lékařské a psychologické aspekty // Consilium Medicum. 2006.
    URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samokontrol-glikemii-pri-saharnom-diabete-meditsinskie-i-psihologicheskie-aspekty