„Pro většinu lidí je vitamín D spojován s kostmi – dětem ho podávali ve formě rybího tuku jako prevenci křivice a televizní reklamy ho doporučují starším lidem, aby je chránili před osteoporózou. Ukazuje se, že je cenný nejen pro toto“ Alexander Melnikov, „Argumenty a fakta“

Co je to vitamín D?

Vitamin D reguluje vstřebávání minerálů vápníku a fosforu, jejich hladinu v krvi a jejich vstup do kostní tkáně a zubů. Spolu s vitamínem A a vápníkem či fosforem chrání tělo před nachlazením, cukrovkou, očními a kožními chorobami. Pomáhá také předcházet zubnímu kazu a patologiím dásní, pomáhá v boji proti osteoporóze a urychluje hojení zlomenin. Stanovení hladiny vitaminu D se používá pro: diagnostiku poruch metabolismu vápníku (křivice, těhotenství, poruchy příjmu potravy a trávení, hyperparatyreóza, osteoporóza). K diagnostice nedostatku hypo- a vitaminu a také řady chronických onemocnění spojených s nedostatkem této látky v těle se provádí test vitaminu D. Postup se týká obecného klinického výzkumu.

Proč je důležité testovat vitamín D?

Vitamin D udržuje hladinu anorganického fosforu v krvi, zabraňuje svalové slabosti, zvyšuje obranyschopnost organismu, působí na buňky střev, ledvin a svalů, podílí se na regulaci krevního tlaku a činnosti srdce. Vitamin D je nezbytný pro činnost štítné žlázy a normální srážlivost krve. Na vitaminu D závisí vstřebávání vápníku a hořčíku, funkce ledvin a náchylnost těla ke kožním a srdečním chorobám. Vitamin D blokuje nekontrolované množení tělesných buněk, díky čemuž je účinný v prevenci rakoviny (prsu, prostaty, tlustého střeva, slinivky, jícnu, vaječníků, dělohy, žaludku a řady dalších nádorů).

Hlavní příznaky nedostatku/předávkování vitaminu D

  • slabost
  • ztráta chuti k jídlu
  • nevolnost
  • zácpa
  • průjem
  • ostrá bolest v kloubech
  • bolesti hlavy a bolesti svalů
  • horečka
  • zvýšený krevní tlak
  • křeče
  • pomalý srdeční tep
  • dušnost
  • rozvoj osteoporózy
  • demineralizace kostní tkáně
  • ukládání vápenatých solí v orgánech, což komplikuje jejich funkce

Příznaky nedostatku vitaminu D

V časných stádiích se nedostatek vitaminu D projevuje ve formě následujících příznaků:

  • ztráta chuti k jídlu
  • nespavost
  • pálení v ústech a krku
  • hubnutí
  • rozmazané vidění

Následně je pozorován rozvoj osteoporózy. A u dětí je to křivice, deformace páteře, opoždění růstu a vývoje.

Jak se nechat vyšetřit na vitamín D?

Testy na vitamin D se provádějí jak na předpis lékaře, tak na vlastní žádost klienta. Materiálem pro laboratorní diagnostiku je krevní sérum. Aby mohl pacient provést krevní test, nevyžaduje zvláštní přípravu.

Příprava na výzkum

Studie se provádí ráno, přísně na lačný žaludek, to znamená, že mezi posledním jídlem musí uplynout alespoň 8 hodin (nejlépe alespoň 12 hodin). Den před darováním krve byste měli omezit příjem tučných jídel a alkoholu. Bezprostředně před darováním krve se musíte zdržet kouření, nepít džus, čaj, kávu (zejména s cukrem), můžete pít vodu.

  • Švýcarské sýry
  • Hovězí játra
  • Hovězí
  • Egg
  • Vepřové maso
  • mléko
  • Sardinky
  • Losos
  • Olej z tresčích jater

Doba obrátky pro test vitaminu D je 1 den. Pro podrobnější informace prosím kontaktujte tel. +7 (342) 215-00-68

ČTĚTE VÍCE
Proč blanšírovat mrkev před zmrazením?

Doporučujeme, abyste při prvních příznacích sledovali svůj zdravotní stav a kontaktovali odborníka, aniž byste dlouho odkládali návštěvu lékaře!

V online laboratoři Lab4U chceme, aby každý z vás mohl pečovat o své zdraví. K tomu vám řekneme o zdravotních ukazatelích jednoduchým a jasným způsobem!

Jedním z nich je vitamin D. Ve skutečnosti je vitamin D svou povahou hormon, protože může pocházet buď zvenčí, nebo být syntetizován kůží. Vitamin D je produkován kůží, když jste na slunci, a získáváme ho také z potravy. Pokud je vše tak jednoduché, může být nedostatek vitamínu D a co to ovlivňuje?

Pokud již znáte svou hladinu vitaminu D, využijte naše doporučení pro užívání vitaminu D. Kalkulačka spočítá dávkování a navrhne vám dávkovací režim. Klikněte zde.

Může být v létě nedostatek vitamínu D?

Chcete-li udržet hladinu vitamínu D v normě, musíte se pravidelně vyhřívat na slunci po dobu 15 až 30 minut během dne, po celý rok, dvakrát týdně. Pamatujte, že při zatažené obloze nebo ve stínu UV paprsky projdou jen částečně a přes sklo a opalovací krém s ochranným faktorem 8SPF prakticky neprojdou.

Vitamín D, který vaše tělo tolik potřebuje, má poločas rozpadu 15 dní. To znamená, že jej nemůžete získat s úroky na celý rok v létě nebo na dovolené. Po dlouhé zimě má většina lidí v Rusku nedostatek vitaminu D. Situace je taková: vaše tělo má 6 měsíců (podzim a zima) nedostatek vitaminu D. Takový nedostatek nelze doplnit za pár slunečných dnů. Proto může být nedostatek i uprostřed léta.

Vitamin D je rozpustný v tucích. Pokud máte střevní onemocnění spojená se špatným vstřebáváním tučných jídel nebo máte nadváhu, může to způsobit zvýšenou potřebu vitamínu D. Obezita sama o sobě samozřejmě neovlivňuje schopnost kůže syntetizovat vitamín D. Vzorec je následující: čím více podkožního tuku, tím více zachycuje vitamín D a snižuje jeho vstup do krve.

Zítra si můžete zkontrolovat hladinu vitaminu D. Objednejte si nyní na webu s 50% slevou. Pokud výsledky testů odhalí, že máte nedostatek nebo nedostatek vitaminu D, pak podle doporučení uvedených v klinických doporučeních „Nedostatek vitaminu D u dospělých: diagnostika, léčba a prevence“ může léčba trvat déle než 2 měsíce zvýšené dávky léků obsahujících vitamín D. Tímto způsobem jej můžete zvýšit a udržet v normálu.

Co se děje v těle při nedostatku vitamínu D?

Hlavní příznaky nedostatku vitaminu D jsou:

  • Špatná nálada;
  • rozpad;
  • nepohodlí v kostech a svalech;
  • snížená zraková ostrost;
  • zvýšené pocení;
  • časté nachlazení a akutní respirační virové infekce.

Světová zdravotnická organizace zahájila studie, které potvrzují zvýšené riziko rakoviny prsu, tlustého střeva, prostaty, endometria, vaječníků, jícnu, žaludku, slinivky, močového měchýře, ledvin v důsledku nedostatku vitaminu D. Příznaky nedostatku nejsou zřejmé, pravděpodobnost nedostatek je vysoký a důsledky mohou být značné.

ČTĚTE VÍCE
Kdy můžete v dubnu zasadit sazenice rajčat?

Hlavním úkolem vitaminu D je napomáhat vstřebávání vápníku, hořčíku a fosforu, což zabraňuje měknutí kostí. Při nedostatku nebo nedostatku vitaminu D se většina vápníku a fosforu, které tělo získá z potravy nebo doplňků, nevstřebá, což může vést ke křehkosti a měkkým kostem.

Vitamin D ovlivňuje obnovu kostní tkáně. Když se vápník, fosfor a hořčík z potravy a doplňků nevstřebávají, aby se udržely správné hladiny v krvi, tělo začne uvolňovat vápník z kostí do krve. Jednoduše řečeno, tělo začne obětovat kosti. U mladých lidí bývají postiženy nejčastěji končetiny, u starších pak páteř. Vzniká tak riziko zlomenin. Přibližná doba obnovy kostní tkáně je 10 let. To znamená, že pokud máte aktuálně nedostatek vitaminu D, nemusíte jeho účinky na kosti pociťovat několik let.

Když provedete test hladiny vápníku, výsledky mohou být normální. Proces měknutí kostí však již možná probíhá. Chronický nedostatek vitaminu D může vést k rozvoji osteoporózy. Studie Britské lékařské asociace prokázala, že normalizace hladin vitaminu D snížila počet zlomenin na všech místech o 22 % a zlomenin kyčle, zápěstí, předloktí nebo obratlů o 33 %.

Skupiny ohrožené nedostatkem vitaminu D

Podle výsledků studie Federální státní rozpočtové instituce „Federální výzkumné centrum pro výživu a biotechnologie“ má až 97 % Rusů nedostatek vitamínu D v závislosti na regionu a zdravotním stavu.

Rusko není nejslunečnější země. Většina regionů, například Moskva, Petrohrad, Nižnij Novgorod, má relativně malý počet slunečných dnů. To zabraňuje vaší pokožce dostat správné množství slunečního záření k produkci potřebného množství vitamínu D.

Z denní stravy můžete získat pouze 20–30 % denní potřeby vitaminu D. Riziko nedostatku je navíc ještě pravděpodobnější, pokud jste alergičtí na mléko nebo ryby, nesnášíte laktózu nebo jste vegetarián.

Existuje pět hlavních rizikových skupin pro nedostatek vitaminu D.

1. Administrativní pracovníci a lidé, kteří tráví většinu dne uvnitř.

Tato kategorie lidí není většinu dne vystavována slunci, což znamená, že pokožka nemůže produkovat vitamín D v množství potřebném k udržení hladiny vitamínu D alespoň 30 ng/ml. Mnoho společností má navíc dress code – ruce a nohy jsou zahalené a ani za slunečných dnů na ně nedopadá světlo. Pokud trávíte většinu slunečných dnů uvnitř, možná budete chtít zkontrolovat hladinu vitamínu D.

Nechte se vyšetřit a výsledky přineste endokrinologovi. V případě potřeby vám předepíše léčbu.

Sadu testů na nedostatek vitaminu D a vápníku můžete absolvovat s 50% slevou. Analýza bude připravena do 1 dne. Výsledky obdržíte e-mailem, jakmile budou připraveny.

2. Lidé s nadváhou.

Jak jsme již řekli, většina populace má nedostatečnou hladinu vitaminu D a lidé s nadváhou potřebují k udržení normální hladiny 2-3x více. To je způsobeno skutečností, že vitamín D je rozpustný v tucích a může být uložen v těchto tukových zásobách místo toho, aby vykonával své funkce. Je snadné dospět k závěru, že lidé s nadváhou by si měli dávat pozor na hladinu vitaminu D. Tím, že se člověk dozví o nedostatku vitaminu D a napraví jej do normálu, nezíská okamžitě štíhlost, ale vyhne se křehkosti kostí, svalové slabosti, nedostatku vápníku a dalším následkům .

ČTĚTE VÍCE
Co se stane, když sníte jedno granátové jablko se semínky?

Stále více studií ukazuje, že vitamin D může hrát roli v prevenci a léčbě diabetes mellitus 1. a 2. typu, zhoršené glukózové tolerance a inzulínové rezistence, akutních respiračních infekcí a akutních respiračních virových infekcí, zánětlivých onemocnění střev a dalších patologií.

3. Lidé starší 50 let.

S věkem klesá tvorba vitaminu D kůží a zhoršuje se vstřebávání tuku ve střevech (připomínáme, že vitamin D je rozpustný v tucích).

Studie potvrdily, že zvýšení vitaminu D na normální úroveň vede k významnému snížení pádů a zlomenin u starších dospělých. Například lidé starší 65 let klesali o 72 % méně často po 5 měsících léčby nedostatku vitaminu D. Svalová slabost v důsledku nedostatečné hladiny vitaminu D totiž vede k nerovnováze.

Projevem dlouhodobého nedostatku vitaminu D je možný rozvoj osteoporózy. U pacienta s osteoporózou mohou i drobná poranění skončit zlomeninou. Osteoporóza je nejčastěji spojena s nedostatečným příjmem vápníku, ale nedostatek vitamínu D přispívá k osteoporóze snížením vstřebávání (absorpce) vápníku. Pokud jsou hladiny vitaminu D normální, pevnost kostí je zachována. To výrazně pomáhá předcházet osteoporóze u starších lidí.

Je důležité si uvědomit, že v případě osteoporotické zlomeniny může prevalence nedostatku vitaminu D dosahovat až 100 %.

Nečekejte, až vašim rodičům a prarodičům váš terapeut předepíše sadu testů na vitamín D a vápník. Přidejte je jako pacienty na svůj osobní účet a objednejte si pro ně analýzu. Rozbor si můžete objednat i v případě, že se nacházejí v jiném městě. Vaše rodina bude muset přijít do vámi zvoleného zdravotnického střediska a podstoupit komplexní test na nedostatek vitamínu D a vápníku.

4. Ženy v menopauze a po menopauze.

Zdravá kost se neustále remodeluje. Během menopauzy se rovnováha mezi těmito procesy mění. V důsledku této nerovnováhy kosti ztrácejí více vápníku, fosforu a hořčíku, než absorbují. Obvyklý životní styl, v rámci kterého bylo dostatek vitamínu D k udržení potřebné rovnováhy vápníku, fosforu a hořčíku, si proto může vyžádat změny. Přitom v Rusku má 74–83,2 % žen po menopauze hladinu vitaminu D nižší než 30 ng/ml (nedostatečná hladina).

Jak jsme si již řekli, dlouhodobý nedostatek vitaminu D může vést k rozvoji osteoporózy. Hormonální terapie estrogenem a progesteronem může zpomalit nástup osteoporózy. Několik lékařských skupin a odborných společností podporuje používání HRT (hormonální substituční terapie) jako možnost pro ženy, které mají zvýšené riziko osteoporózy nebo zlomenin. Každá žena by měla tento problém probrat se svým lékařem.

Jedna studie zjistila 60% snížení celkového rizika rakoviny u 1179 4 zdravých žen po menopauze léčených vitaminem D a vápníkem ve srovnání s placebem během 25letého období sledování. Optimální hladiny 40(OH)D v séru pro prevenci rakoviny jsou podle výzkumu 60-100 ng/ml (150-XNUMX nmol/l).

ČTĚTE VÍCE
Musím semena celeru namáčet?

5. Těhotné ženy a ty, které uvažují o tom, že se stanou matkou.

Ve studii belgičtí vědci zjistili, že 86 % těhotných žen mělo hladinu vitaminu D pod normální hladinou 30 ng/ml. Je také známo, že hladina vitaminu D u matky a dítěte přímo souvisí a má vysoký stupeň závislosti.

V prvním a druhém trimestru se většina orgánů a systémů těla tvoří a tvoří v plodu. Ve třetím trimestru začíná kalcifikace skeletu, která výrazně zvyšuje potřebu vápníku. A vápník, jak už víte, se lépe vstřebává, když je v krvi normální hladina vitaminu D. Proto se ženám během těhotenství a kojení doporučuje udržovat hladinu D 25-OH v krvi více než 30 ng /ml. Kojenci není nutné podávat vitamin D bez lékařského předpisu – stačí, když jej matka udrží v normální hladině.

Většina multivitaminů pro těhotné a kojící ženy obsahuje méně vitaminu D (0-500 IU, průměrně 305 IU) a vápníku (0-200 mg, průměrně 80 mg), než je potřeba. Někteří odborníci doporučují těhotným a kojícím ženám preventivně užívat alespoň 800-1000 IU vitaminu D denně, dávkování samozřejmě proberte s lékařem. Pokud je zjištěn nedostatek, může být dávkování výrazně vyšší (1500-4000 IU/den).

Jak sledovat hladinu vitaminu D

Test 25-OH vitaminu D je nejlepší způsob, jak sledovat vitamin D. Odráží množství vitaminu, které vaše pokožka produkuje, a to, co získáváte z potravy a doplňků. Jakmile obdržíte výsledek testu, můžete jej porovnat s doporučenými standardy a rozhodnout se, zda budete doplňky užívat nebo ne. Pokud je vitamín D normální, budete vědět, že stojí za to udržovat váš normální životní styl.

Normu vitaminu D 25-OH určuje Ruská asociace endokrinologů. Rozlišují se následující ukazatele:

  • méně než 20 ng/ml – nedostatek
  • méně než 30 ng/ml – nedostatečnost
  • od 30 do 100 ng/ml je adekvátní hladina.

Obyvatelům velkých měst chybí slunce v kteroukoli roční dobu.

Interpretace koncentrací 25(OH)D přijatá Ruskou asociací endokrinologů
Klasifikace Hladina 25(OH)D v krvi ng/ml (n/mol/l) Klinické projevy
Těžký nedostatek vitaminu D ( Zvýšené riziko křivice, osteomalacie, sekundární hyperparatyreózy, myopatie, pádů a zlomenin
Nedostatek vitaminu D (

Lékaři doporučují zařadit zdroje vitaminu D do stravy nebo užívat doplňky. Nejvíce vitamínu D se nachází v potravinách, jako jsou tučné ryby a rybí tuk. Nachází se také v hovězích játrech, sýrech, žloutcích a některých houbách.

Měli byste být také pravidelně na slunci, ale nezapomeňte, že může být škodlivé kvůli UV záření.

Zdroje vitaminu D v potravě
Přírodní zdroje potravy ME vitamín D (D2 nebo D3)
Divoký losos 600–1000 ME na 100 g
Losos chovaný na farmě 100–250 ME na 100 g
Sleď 294–1676 ME na 100 g
Sumec 500 ME na 100 g
konzervované sardinky 300–600 ME na 100 g
Konzervovaná makrela 250 ME na 100 g
Konzervované tuňáky 236 ME na 100 g
Rybí olej 400–1000 IU na 1 polévkovou lžíci
UV ozařované houby 446 ME na 100 g
Houby neozářené UV zářením 10–100 ME na 100 g
Máslo 52 ME na 100 g
Mléko obohacené vitamínem D 2 ME na 100 g
Sour Cream 80–100 ME na 100 g
Vaječný žloutek 52 ME na 100 g
Sýr 2 ME na 100 g
Hovězí játra 44 ME na 100 g

Zvýšený vitamín D: co dělat

Vysoké hladiny vitaminu D mohou vést k anorexii, hubnutí, zvýšenému výdeji moči a srdeční arytmii. Pamatujte, že vitamín D může zvýšit hladinu vápníku v krvi. To povede ke kalcifikaci krevních cév a tkání. To může způsobit poškození srdce, cév a ledvin. Proto v období dodatečného užívání vitaminu D doporučujeme nechat se testovat alespoň jednou za 1 měsíců.

Před zahájením jeho korekce a po léčbě se doporučuje zkontrolovat hladinu vitaminu D. To vám umožní sledovat změny hladin v průběhu času a vyhodnocovat účinnost léčby. V Lab4U si můžete udělat komplexní test na nedostatek vitamínu D a vápníku se slevou 50%. Výsledky obdržíte emailem. Budou také k dispozici na vašem osobním účtu. Nyní je velmi snadné pozorovat dynamiku změn v ukazateli těla.

Podle výzkumu Ruské asociace endokrinologů je nadbytek možný pouze při předávkování vitaminem D – konzumovaným v dávkách přesahujících doporučené ošetřujícím lékařem.

Kdy sledovat hladinu vitaminu D

Ohněte prst, pokud:

  • pravidelně používejte opalovací krém
  • máte problémy se střevy nebo játry
  • starší 50 let
  • pociťovat bolesti kloubů nebo svalovou slabost
  • pozorovat známky nedostatku vápníku v těle
  • užívání vitaminu D nebo doplňků vápníku
  • mají nadváhu

Pokud máte ohnuté 2 a více prstů, doporučujeme provést sadu testů na nedostatek vitamínu D a vápníku. Nebolí to, je to velmi jednoduché a rychlé.

Proč potřebujete komplexní test vitaminu D

I když provedete test vitamínu D25-OH, neuvidíte úplný obrázek o účinku vitamínu na tělo. A naopak, pokud určíte, jakou hladinu vápníku, fosforu nebo hořčíku v těle máte, budete muset zjistit možné důvody těchto hladin. To vám umožní předepsat nejúčinnější léčbu.

Lékařští experti online laboratoře Lab4U proto vyvinuli speciální komplex – Vyšetření na nedostatek vitamínu D a vápníku. Umožní vám komplexně studovat účinek vitaminu D na metabolismus fosforu a vápníku a tělo jako celek a také předcházet možným negativním důsledkům nedostatku nebo nadbytku vitaminu D.

Nechte se otestovat a výsledky přineste svému lékaři. V případě potřeby vám předepíše léčbu.

Můžete provést komplexní test na nedostatek vitamínu D a vápníku se slevou 50%. Analýza bude hotová do 1 dne. Výsledky obdržíte e-mailem, jakmile budou připraveny.

Přečtěte si více k tématu:

  • Vitamín D – pomocník při hubnutí?
  • K čemu vede nedostatek vitaminu D3?
  • Vegetariánství: klady a zápory
  • Lékařské testy na nadváhu a obezitu
  • Jaké jsou a co nedělat před krevním testem?