Přítomnost ryb ve stravě výrazně snižuje riziko kardiovaskulárních a jiných onemocnění, což bylo prokázáno mnoha studiemi. Jde o esenciální mikroelementy, důležité pro metabolické procesy a prevenci aterosklerózy, jejíž příčinou je zase často nadbytek špatného cholesterolu v krvi.

Ale nejen ryby vám umožňují vyhnout se tvorbě takzvaných cholesterolových plaků. Pět nejužitečnějších produktů pro tento účel jmenovala výkonná ředitelka Národního výzkumného centra „Zdravá výživa“, nutriční specialistka Zinaida Medvedeva.

Podle odborníka je třeba dát přednost rybám ze studených vod: losos, chum losos, růžový losos, halibut, sleď. Obsahuje mnoho zdravých nenasycených tuků, které působí protizánětlivě, dále velké množství bílkovin, vitamínu D a stopového prvku selenu, který je nezbytný pro syntézu antioxidačních enzymů. Severní ryba je bohatá na esenciální mastné kyseliny Omega-3 a je důležité věnovat pozornost barvě masa – čím tmavší, tím lepší. Vaření ryb je také velmi důležité.

— Smažit takovou rybu je špatný nápad. Jednak vždy smažíme na oleji, což není vůbec zdravé. Za druhé, během smažení se polynenasycené mastné kyseliny, které jsou prospěšné našim cévám, ničí a ztrácejí své prospěšné vlastnosti. Také se nedoporučuje ryby silně solit, protože sůl zpomaluje odstraňování tekutiny z těla, což může vést k tvorbě otoků, způsobuje zvýšenou kontraktilitu cév a zvýšený krevní tlak. A to zvyšuje zátěž srdce,“ cituje KP.Ru výživového poradce.

Je lepší nahradit živočišné tuky ve stravě rostlinnými tuky, říká Medveděva. Olivový olej má vysoký obsah nenasycených mastných kyselin, čímž kompenzuje jejich nedostatek v těle. Tento produkt je také bohatý na tokoferoly, fytosteroly, fenolové kyseliny, flavony a další přírodní sloučeniny, které snižují hladinu cholesterolu v krvi. V případě olivového oleje je výhodnější olej lisovaný za studena.

Velké výhody v boji proti špatnému cholesterolu přináší také lněný olej nebo lněná semínka. Lze je přidávat do salátů nebo užívat jednu čajovou lžičku denně na lačný žaludek.

V severní Evropě oblíbený a u nás nepříliš rozšířený řepkový olej je také dobrým pomocníkem pro udržení zdraví cév. Jeho výhody jsou navíc zachovány v rafinované a nerafinované podobě. Tento olej také pomáhá obnovit normální činnost srdečního svalu, posílit imunitní funkce, odstranit únavu a normalizovat hladinu cukru v krvi.

Mastné kyseliny v ořeších (vlašské ořechy, mandle, kešu a další) jsou nezbytné pro syntézu bílkovin odpovědných za složení a viskozitu krve a také pro celkové správné fungování všech buněk.

ČTĚTE VÍCE
V čem mám semena hrachu před výsadbou namočit?

— Četné vědecké studie mandlí prokázaly jejich vysoký obsah vitaminu E, antioxidantů a vlákniny. Pokud sníte každý den špetku mandlí, pak po třech měsících dochází k výraznému poklesu hladiny cholesterolu v krvi. Studie ukázaly, že přidání pouhých 30 gramů ořechů denně vede ke snížení rizika srdečních onemocnění o 30 procent a snížení rizika mrtvice o 46 procent, říká Medvedeva.

Vlašské ořechy jsou bohaté na makro- a mikroprvky, fosfolipidy, vitamín E a polynenasycené mastné kyseliny, což z nich dělá dobrou zbraň proti cholesterolu. Musíte si však pamatovat, že denní příjem ořechů je asi 11 denně a sladké nebo slané nejsou vůbec zdravé potraviny.

Konzumace avokáda vám umožní snížit hladinu „špatného“ cholesterolu a zvýšit hladinu „dobrého“, protože právě jejich poměr je důležitým ukazatelem zdraví.

Mononenasycené mastné kyseliny z tohoto ovoce pomáhají předcházet cévním onemocněním a posilují srdce. Avokádo je považováno za univerzální produkt, který lze přidávat do salátů a hlavních jídel, ale je kontraindikováno u onemocnění jater a žlučníku.

Celozrnné výrobky doplňují seznam výživových poradců. Minimálně zpracované obiloviny a celozrnná mouka obsahují vlákninu, která brzdí vstřebávání cholesterolu ve střevech. Je vhodné zkonzumovat maximálně tři celozrnné porce denně. Může to být například jeden kousek celozrnného chleba ráno, půl šálku vařené tmavé rýže nebo pohanky nebo jeden šálek instantních ovesných vloček.

Olivový olej snižuje hladinu cholesterolu – jak používat olivový olej ke snížení cholesterolu?

Home Blog Olivový olej snižuje hladinu cholesterolu – jak používat olivový olej ke snížení cholesterolu?

Olivový olej snižuje hladinu cholesterolu – jak používat olivový olej ke snížení cholesterolu?

Vyvážení cholesterolu s olivovým olejem

Co je cholesterol?

Cholesterol je voskovitá látka podobná tuku, která je nezbytná pro mnoho tělesných funkcí, jako je tvorba hormonů, vitaminu D a enzymů pro trávení potravy. Příliš mnoho cholesterolu v krvi však může vést k hromadění plaku v tepnách, což může zvýšit riziko srdečních onemocnění a mrtvice.

Existují různé typy cholesterolu: lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL), lipoproteiny s vysokou hustotou (HDL)A lipoproteiny s velmi nízkou hustotou (VLDL). LDL se nazývá „špatný“ cholesterol, protože podporuje tvorbu plaků. HDL je známý jako „dobrý“ cholesterol. protože pomáhá odstraňovat přebytečný cholesterol z těla. VLDL obsahuje triglyceridy, další typ tuku, který může také zvýšit riziko srdečních onemocnění.

Množství cholesterolu ve vaší krvi závisí na několika faktorech, jako jsou vaše geny, strava, váha, fyzická aktivita a věk. I když nemůžete změnit své geny, můžete změnit svůj životní styl, abyste snížili hladinu cholesterolu a zlepšili zdraví srdce.

ČTĚTE VÍCE
Budou fazole růst rychleji uvnitř nebo venku?

Cholesterol – Chemický vzorec: C27H46O.

– – –
„Cholesterol je hlavní sterol všech vyšších živočichů, distribuovaný v tělesných tkáních, zejména mozku a míše, a v živočišných tucích a olejích. Cholesterol je biosyntetizován všemi živočišnými buňkami a je důležitou strukturální složkou membrán živočišných buněk.

„Cholesterol se v těle zpracovává. Játra vylučují cholesterol do žlučových tekutin, které se pak ukládají ve žlučníku, který je pak vylučuje v neesterifikované formě (žlučí) do trávicího traktu. Obvykle je asi 50 % vyloučeného cholesterolu reabsorbováno tenkým střevem zpět do krevního řečiště“ (Zdroj: Wikipedia)

Může olivový olej snížit hladinu cholesterolu?

Olivový olej neobsahuje cholesterol. Cholesterol je druh tuku, který se nachází v živočišných produktech, zatímco olivový olej je rostlinný olej získávaný z oliv. Olivový olej je primárně složen z mononenasycených tuků, které jsou považovány za zdravé pro srdce a mohou pomoci snížit LDL (lipoprotein s nízkou hustotou) cholesterol, často nazývaný „špatný“ cholesterol.

Extra panenskému olivovému oleji se připisuje vyrovnávání hladiny cholesterolu, nižší výskyt srdečních chorob a cukrovky a delší očekávaná délka života.

Tento článek hovoří o výhodách olivového oleje pro snížení hladiny cholesterolu.

Co je cholesterol?

Cholesterol je voskovitá látka podobná tuku, která se přirozeně vyskytuje v těle a nachází se ve všech buňkách. Naše tělo potřebuje cholesterol k provádění důležitých úkolů, jako je tvorba hormonů a budování buněk. Dva typy lipoproteinů transportují cholesterol v těle:

Projekt LDL (lipoprotein s nízkou hustotou), někdy nazývaný “špatný” cholesterol a HDL (lipoprotein s vysokou hustotou), dobrý typ cholesterolu, který může snížit riziko srdečních onemocnění a mrtvice.

Je pro vás všechen cholesterol špatný?

Ne, rozhodně ne. HDL je spojencem našeho srdce, protože odstraňuje přebytečný cholesterol, zbývající plak a usazeniny v našich tepnách a poté je posílá do jater, která je zase odvádí z těla. V konečném důsledku to pomáhá snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění, infarktu a mrtvice.

Co je to zdravá hladina HDL?

Měli byste se snažit mít HDL (lipoprotein s vysokou hustotou) – dobrý typ cholesterolu) od 40 do 60 mg/dl, ale ideální hladina je více než 60 mg/dl. Hladiny HDL pod 40 mg/dl zvyšují riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění.

Co s tím má společného olivový olej?

Extra panenský olivový olej, který má vysoký obsah fenolických látek, může snížit špatný cholesterol (LDL) a zvýšit dobrý cholesterol (HDL), což udržuje vaše srdce zdravé a šťastné. Extra panenský olivový olej, bohatý na mononenasycené tuky, pomáhá dosáhnout požadované hladiny cholesterolu v krvi. Výzkumy ukazují, že snížením příjmu nasycených mastných kyselin a jejich nahrazením mononenasycenými mastnými kyselinami můžete účinně snížit hladinu LDL a tím i riziko srdečních onemocnění.

ČTĚTE VÍCE
Jakou teplotu snese levandule v zimě?

Extra panenský olivový olej je nejzdravější tuk, ať už ho jíte syrový, vařený, v pečivu nebo v energetických smoothies.

Extra panenský olivový olej chrání LDL cholesterol (ten špatný druh) před oxidací, zlepšuje výstelku krevních cév a může dokonce pomoci předcházet nadměrnému srážení krve. Četné studie ukazují, že diety bohaté na extra panenský a extra panenský olivový olej (jako je středomořský) zlepšují klíčové funkce HDL, včetně pomoci tělu. Odstraňte přebytečný cholesterol z tepen, působí jako antioxidant a udržuje cévy otevřené – to vše snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění..

Obecně se připisuje extra panenský olivový olej vyrovnané hladiny cholesterolu, nižší výskyt srdeční choroba jakož i cukrovkaA delší životnost.

Zjistěte více o cholesterolu: „Jak se vyrábí: produkce cholesterolu vašeho těla“ (zdravotní zprávy z Harvard Medical School)

Vliv olivového oleje na hladinu cholesterolu. Je olivový olej dobrý pro snížení cholesterolu?

Olivový olej lze použít jako přírodní léčbu cholesterolu a zvláště extra panenský olivový olej může být účinným nástrojem ve vašem arzenálu v boji proti vysokému cholesterolu.

Olivový olej se svým bohatým složením mononenasycených a polynenasycených tuků hraje důležitou roli v udržení rovnováhy mezi LDL a HDL cholesterolem. Tyto zdravé tuky mohou snížit špatný cholesterol (LDL) a zároveň zvýšit dobrý cholesterol (HDL). Tato jedinečná vlastnost dělá z olivového oleje lídra mezi zdravými jedlými oleji.

Jak můžeme sklízet tyto výhody začleněním olivového oleje do naší každodenní stravy: Nahrazením nezdravých tuků, které číhají na našich kuchyňských poličkách, olivovým olejem. Olivový olej nejen pomáhá při léčbě cholesterolu, ale také dodává lahodnou chuť našim pokrmům.

Výzkumy ukazují, že pití asi dvou polévkových lžic vysoce kvalitního extra panenského olivového oleje denně může mít pozitivní vliv na hladinu cholesterolu.

Kombinace olivového oleje s jinými potravinami snižujícími cholesterol může udělat zázraky pro vaše zdraví. Výbornou volbou jsou potraviny bohaté na rozpustnou vlákninu, jako je oves, ovoce, zelenina a luštěniny. Absorbují LDL cholesterol z krve a olivový olej zajišťuje zvýšení hladiny HDL.

Srdečně zdravá strava nemusí být nevýrazná nebo nudná. S olivovým olejem si můžete vychutnat lahodná jídla a zároveň pečovat o zdraví svého srdce.

ČTĚTE VÍCE
Je možné ošetřit mladý trávník od plevele?

Regulace hladiny cholesterolu pomocí extra panenského olivového oleje pro zdravou výživu

Používejte extra panenský olivový olej ve své stravě ke snížení (vyrovnání) hladin cholesterolu – snížení „špatného“ cholesterolu (LDL) a zvýšení „dobrého“ cholesterolu (HDL).

Nutriční hodnota olivového oleje a másla

Sledujte soutěž v jídle mezi olivový olej jakož i olej – některé výrazné rozdíly, zejména pokud jde o nasycené tuky a antioxidanty:

Tabulka: Výživové údaje pro olivový olej a nesolené máslo na 1 polévkovou lžíci (Všechna data převzata z USDA Food Data Center)

Živina Olivový olej (1 polévková lžíce) nesolené máslo (1 polévková lžíce)
Kalorie 119 kcal 102 kcal
Celkový tuk 13,5 g 11,5 g
Nasycený tuk 1,86 g 7,17 g
Mononenasycený tuk 9,86 g 3,32 g
Polynenasycené tuky 1,42 g 0,43 g
cholesterol 0MG 31 mg
Vitamin E 1,94 mg (10 % DV) 0,33 mg (2 % DV)

Poznámka. Nutriční hodnoty se mohou mírně lišit v závislosti na značce a konkrétním druhu použitého olivového oleje a másla.

Jak vidíte, jsou zde patrné rozdíly. Extra panenský olivový olej je lepší než máslo výrazně nižší hladiny nasycených tuků a cholesterolu. Ale to není vše! Olivový olej se může pochlubit vysokým obsahem tuků prospěšných pro srdce, jako je např mononenasycené mastné kyseliny jakož i polynenasycené tuky, proto se pro zdraví srdce doporučuje středomořská strava a olivový olej.

Navíc olivový olej bohaté na vitamín Eto je skvělé antioxidant který chrání naše buňky před poškozením volnými radikály. Proto Olivový olej může snížit krevní tlak.

Pokud jde o blaho našeho srdce, vitamín E má některé působivé výhody. Pomáhá kontrolovat naše tepny tím, že zabraňuje oxidaci lipoproteinů s nízkou hustotou (LDL) cholesterol známý jako „špatný“ cholesterol, proces spojený s tvorbou plaků, které ucpávají tepny. Výzkumy ukazují, že vyšší příjem antioxidantů je spojen s nižším rizikem ischemické choroby srdeční.

Takže pokud jde o výběr šampiona ve výživě, olivový olej je nejlepší volbou a bere korunu se svou působivou sestavou. Je čas přijmout zdravější alternativu a užít si jejích výhod pro vaše celkové zdraví!

Vědecké studie a články o použití olivového oleje a jeho přínosu pro lidské zdraví snížením hladiny cholesterolu:

Olivový olej jako lék: vliv na lipidy a lipoproteiny

Tato zpráva se zaměřuje na studie zkoumající účinky olivového oleje na krevní lipidy (cholesterol a triglyceridy) a
lipoproteiny (LDL, VLDL a HDL). Toto je první ze série zpráv shrnujících publikované výzkumy
účinky extra panenského olivového oleje (EVOO) na klinické rizikové faktory chronických onemocnění. Tyto zprávy jsou poskytovány lékařům
Informace podložené důkazy a praktické tipy, jak naučit pacienty zařazovat EVOO do svého jídelníčku.

ČTĚTE VÍCE
Je možné přidat topinamburový sirup do kaše?

Polyfenoly extra panenského olivového oleje podporují odtok cholesterolu a zlepšují funkci HDL.

prospěšná role konzumace extra panenského olivového oleje (EVOO) vede k oxidativnímu stresu a kardiovaskulárním onemocněním. Polyfenoly obsažené v EVOO jsou zodpovědné za inhibici oxidačního poškození lipoproteinů a stimulaci zpětného procesu transportu cholesterolu cestou ABCA1. (National Library of Medicine)

Může olivový olej snížit hladinu cholesterolu?

Zahrnutí olivového oleje do zdravé stravy může pomoci snížit špatný cholesterol a zvýšit dobrý cholesterol. „Špatný“ cholesterol je lipoprotein s nízkou hustotou (LDL) a „dobrý“ cholesterol je lipoprotein s vysokou hustotou (HDL). (zdroj: Medical News Today)

Další informační články o účincích olivového oleje, cholesterolu a EVOO na lidské zdraví:

Je olivový olej dobrý pro snížení cholesterolu? Výhody olivového oleje proti cholesterolu

Olivový olej a extra panenský olivový olej jsou oblíbené potraviny ke konzumaci. zdravý životní styl, zvláště pokud máte zájem zlepšit své zdraví srdce.

Extra panenský olivový olej snižuje hladinu cukru a cholesterolu v krvi (REUTERS)

Ve srovnání s jinými typy tuků může mít extra panenský olivový olej zdravější vliv na hladinu krevního cukru a špatného cholesterolu po jídle.

Studie zjistila, že olivový olej snižuje hladinu cholesterolu (New York Times)

Nahrazení nasycených tuků olivovým olejem ve vašich jídlech může pomoci snížit cholesterol, podle nové studie, která naznačuje, že středomořská kuchyně je zdravou alternativou k velmi nízkotučným dietám pro lidi s příliš vysokou hladinou cholesterolu.

Dvě polévkové lžíce vysoce kvalitního olivového oleje každý den pomáhají chránit srdce

Dokonce i mírné denní dávky extra panenského olivového oleje mohou chránit před aterosklerózou snížením hladiny špatného cholesterolu.

11 prokázaných výhod olivového oleje

Olivový olej poskytuje zdravotní výhody, protože je bohatý na zdravé mononasycené tuky a antioxidanty. Má také protizánětlivé vlastnosti. Zdravotní účinky tuků ve stravě jsou kontroverzní. Odborníci se však shodují, že olivový olej – zejména extra panenský – je pro lidské zdraví prospěšný. 11 zdravotních výhod olivového oleje podpořených vědeckým výzkumem.