Zelí lze právem označit za jednu z nejzdravějších a nejdostupnějších zelenin. Výborně a na dlouhou dobu zažene hlad, má výbornou chuť, je nízkokalorický a obsahuje bohatý vitamínový a minerální komplex. Obecný název „zelí“ skrývá velké množství druhů a odrůd této zeleniny, takže pokrmů ze zelí je mnoho.

Pojďme se blíže podívat na nejoblíbenější druhy zelí, které v obchodě snadno koupíte kdykoli během roku.

Nejznámější a nejdostupnější druh zelí, který by se měl stát běžným produktem vaší stravy, pokud vám záleží na vašem zdraví. Toto zelí obsahuje vitamíny A, C, K, PP, skupinu B a také minerály draslík, vápník, hořčík, zinek, železo, fosfor, síru, jód. Kromě toho je bohatý na fruktózu, kyselinu listovou a pantotenovou, vlákninu a hrubou vlákninu. Bílé zelí je cenné zejména pro obsah vzácného vitaminu U, který pomáhá při léčbě žaludečních a dvanáctníkových vředů, kolitidy a gastritidy. Kalorický obsah bílého zelí je pouze 27 kcal na 100 gramů, což z něj činí vynikajícího pomocníka při udržování štíhlé postavy.

Červené zelí je nejbližší příbuzný bílého zelí, má podobnou strukturu, ale liší se jasně fialovou barvou. Chuť syrového červeného zelí je ostřejší a sytější. Obsahem vitamínů a minerálních látek se také podobá bílému zelí, má však tužší strukturu díky vyššímu obsahu hrubých vláken. Červené zelí se doporučuje konzumovat jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, zlepšení elasticity cév a zvýšení elasticity kapilár. Flavonoid anthokyanin, který dává zelí jeho barvu, je silný antioxidant. Nízký obsah kalorií (24 kcal) a velké množství hrubé nestravitelné vlákniny činí z červeného zelí ideální produkt pro diety a dny půstu.

Je také blízkým příbuzným bílého zelí, liší se však volnější hlávkou tenčích svraštělých světle zelených listů. Má příjemnou jemnou chuť a skvěle se vstřebává do těla. Stejně jako všichni zástupci zelí obsahuje savojské zelí obrovské množství užitečných látek. Obsahuje vitamíny (C, A, E, B1, B2, B6, PP), minerální látky (draslík, fosfor, vápník, hořčík, sodík, železo), cukr, bílkoviny, popel a vlákninu. Savoy zelí je také dobré, protože obsahuje dva silné antioxidanty – glutathion a askorbigen. Tato zelenina je mimořádně užitečná pro lidi trpící cukrovkou, protože obsahuje mannitol alkohol, který je náhražkou cukru. Hořčičné oleje, které jsou součástí savojského zelí, mají fytoncidní vlastnosti a biologickou aktivitu. Savoy zelí chrání tělo před škodlivými účinky karcinogenů, posiluje imunitní systém, reguluje činnost nervové soustavy a zabraňuje stárnutí buněk.

ČTĚTE VÍCE
Co obnovuje pankreatické buňky?

Květák je velké květenství tvořené z malých, těsně vedle sebe umístěných hlávek květenství, které v průřezu připomíná strom s bujnou korunou. Květák je pevný, křupavý a má příjemnou bohatou chuť. Díky nehrubé textuře se v těle lépe vstřebává než jiné druhy zelí, proto je široce používán v dietní a dětské výživě. Květák je bohatý na vitamíny C, K, PP, skupina B, obsahuje užitečné minerály, draslík, selen, měď, mangan, železo, fluor a fosfor. 100 gramů syrového květáku obsahuje denní potřebu vitamínu C. Tato zelenina má choleretický účinek a doporučuje se užívat při užívání antibiotik k udržení střevní mikroflóry. Květák navíc obsahuje unikátní látku – diindolylmethan, který působí protirakovinně.

Brokolice je nejbližší příbuzná květáku, pouze květenství brokolice je jasně zelené a stopka je delší. Brokolice má lehce pikantní chuť a svěží vůni, proto ji milují vyznavači zdravé výživy. Kromě chuti byste brokolici měli milovat pro její bohatý obsah živin. Obsah vitaminu C v brokolici je několikanásobně vyšší než obsah v citrusových plodech a černém rybízu. Abyste však z brokolice získali maximální množství kyseliny askorbové, musíte ji jíst syrovou. Brokolice je velmi užitečná pro udržení zdravého kardiovaskulárního systému, protože obsahuje velké množství draslíku, který je nezbytný pro posílení stěn cév. Rostlinný protein, na který je brokolice bohatá, není svými vlastnostmi horší než živočišný protein, protože je bohatý na aminokyseliny a antioxidanty. Brokolice je přirozeným zdrojem sulforafanu, látky, která může snížit riziko rakoviny a zmenšit existující nádory, čímž zabrání jejich rozvoji.

Toto zelí je podobné květáku, i když jde o samostatný druh. Je velmi zajímavý strukturou: květenství je uspořádáno podle principu sebepodobnosti, kdy květenství tvoří logaritmickou spirálu ve tvaru pyramidy. Toto zelí vypadá fascinující. Tuto zeleninu byste ale měli milovat nejen pro její vzhled. Obsahem prospěšných mikroprvků je zelí Romanesco podobné brokolici a květáku. Zvláště pozoruhodná je skutečnost, že zelí Romanesco je rekordmanem v obsahu cholinu. Jedná se o látku podobnou vitaminu, která má membránově ochranné, antiaterosklerotické, nootropní, antidepresivní a sedativní účinky. Cholin zlepšuje látkovou výměnu v nervové tkáni, zabraňuje tvorbě žlučových kamenů, normalizuje metabolismus tuků a pomáhá při redukci hmotnosti.

ČTĚTE VÍCE
Je možné po léčbě Intavirem jíst okurky?

Existuje také řada druhů zelí (např. růžičková kapusta nebo kedlubna), u kterých se nebudeme tak podrobně věnovat jen proto, že stejně jako všichni výše uvedení zástupci čeledi brukvovitých mají blahodárné vlastnosti a jsou určitě dobré na rozšíření jídelníčku, ale pořád trochu podřadné.

Které zelí je nejzdravější?

Na tuto otázku asi nikdo nedokáže jednoznačně odpovědět. Kapusta jako zelenina je úžasná a zdravá, ať už je jakákoliv. Asi nejlepší způsob, jak se rozhodnout, je provést kulinářské experimenty a empiricky, takříkajíc náhodou, určit, který druh zelí a jak uvařený máte nejraději.

Pečujte o své zdraví a vybírejte pouze zdravé produkty!

— Všechny zelí bez výjimky jsou zdravé. Obsahují vitamín C, rostlinné bílkoviny, vlákninu, draslík, vápník, fosfor a různé biologicky aktivní látky,“ uvedl AiF About the Kitchen. Ivan Tarasenkov, kandidát zemědělských věd a odborník na zelí. — Přitom některé druhy zelí mají více živin, jiné méně. Pokud seřadíte zdravotní přínosy zelí, první tři by byly růžičková kapusta, brokolice a květák. Ale bílé zelí, milované Rusy, bude v ocasu.

1. Brusel

Nejcennější ze zelí je růžičková kapusta. Ve skutečnosti se zrodila v Belgii, v Bruselu, v 2,5. století, kdy chovatelé hledali výživnou, vysoce výnosnou zeleninu, která by nakrmila rychle rostoucí populaci. A povedlo se: zatímco kapustové zelí obsahuje pouze 6,5 % rostlinných bílkovin, růžičková kapusta jich obsahuje 2 %. Vitamínu C je také 3-XNUMXx více! Šťáva z růžičkové kapusty obsahuje hodně draslíku, proto se doporučuje pro hypertoniky a je v ní málo hrubé vlákniny, takže nezpůsobuje plynatost. Růžičková kapusta se dá vařit, dusit, zapékat na smetaně nebo dávat do polévky – vývar je velmi aromatický. Někdy chutná miniaturní zelí hořce: aby se tomu zabránilo, musí se vařit v osolené vodě s přidáním citronové šťávy.

2. Brokolice

Brokolici lze v žebříčku udělit zasloužené druhé místo. Přerostlá jasně zelená (někdy fialová) květenství mimo jiné obsahují karoten a mnoho kvalitních rostlinných bílkovin – například cholin a methionin brání hromadění cholesterolu v těle. Brokolice navíc stejně jako růžičková kapusta (na rozdíl od zelí) nezpůsobuje revoluce v žaludku. Chcete-li z této krásy získat maximální užitek, vyberte si nezralou zeleninu – poznáte ji snadno podle hustého, nevyfouknutého květenství. Zelí s volnými a otevřenými pupeny nebude šťavnaté. Uvařte, orestujte v housce, dejte do polévky, pizzy nebo těstovin.

ČTĚTE VÍCE
Dokáže Dichlorvos zabít štěnice?

3. Barevné

Na třetím místě je hrdě květák – blízký příbuzný brokolice, ale s krémovým nádechem. Je dobrá pro každého – je dietní, lehce stravitelná, obsahuje hodně bílkovin a vitamínů. Má to ale jeden malý nedostatek – slušné množství purinových látek, které těm, kteří trpí ledvinovými kameny, příliš neprospívají. Všichni ostatní mohou a měli by jíst kvetoucí zelí. A musíte si to vybrat očima: ujistěte se, že hlavy mají průměr alespoň 8 cm, husté, s kompaktně umístěnými květenstvími na krátkých stopkách. Květy by měly být uzavřené, bez černých nebo hnědých teček a listy by měly být pouze zvenčí a výhradně zelené, nikoli žluté. Pokud je vše naopak, znamená to, že zelenina je nemocná nebo přezrálá. Obecně se toto zelí skladuje spíše špatně, proto si z něj ihned připravte polévku na pyré, duste nebo napařujte v kombinaci s příbuznou brokolicí a dalším ovocem.

Gratinovaný květák a brokolice

Složení:

Květák – 800 g
Brokolice – 400 g
Krém – 200 ml
Vejce – 2 ks.
Strouhaný tvrdý sýr – 100 g
Strouhaný muškátový oříšek – 1 špetka

Související článek
Jak se připravit:

  1. Květák a brokolici rozdělíme na růžičky.
  2. Zelí blanšírujte 5 minut ve vroucí osolené vodě (obejdete se však i bez ní).
  3. Zelí dejte do pekáče.
  4. Smetanu smícháme s vejci a polovinou strouhaného sýra. Dochuťte solí, pepřem a muškátovým oříškem.
  5. Smetanovou směs vlijeme do obsahu formy, posypeme zbylým sýrem.
  6. Troubu předehřejeme na 200°C a pečeme asi půl hodiny.

4. Kedlubny

Kedlubna není hlávka zelí ani květina, ale přerostlá nať. Tak se tomu říká – stonkové ovoce. Může být bílá, fialová, růžová, zelená. Hlavní je nenarazit na „starce“ s hrubými vlákny (nadýmání je zaručeno), protože čerstvé kedlubny jsou chutné, šťavnaté, nasládlé a trochu připomínající křehkou natě zelí. Co s tím vařit? Uvaříme, uvaříme polévku na pyré, naplníme – podusíme a vyjmeme dužinu a poté naplníme libovolnou náplní a upečeme. Nakonec ho snězte čerstvý nebo nastrouhejte a připravte si vitamínový salát s mrkví, citronovou šťávou, cukrem a zakysanou smetanou.

5. Romanesco

Romanesco je nejbližší příbuzný barvy. Jen je měkčí a jemnější texturou a chutí. A navenek nelze „italské“ Romanesco zaměnit vůbec s ničím – jeho nádherná květenství jsou uspořádána do spirály a stočená nahoru do kužele. Ne nadarmo je Romanesco také přirovnáváno k mořským korálům. Byl by hřích neozdobit si pokrmy tak neobvyklým, zdravým a nízkokalorickým zelím. Stejně jako květák lze Romanesco vařit, dusit, dávat do polévky, salátu atd. „Korálové“ zelí se také nakládá a vyrábí se z něj vynikající zimní saláty.

ČTĚTE VÍCE
Jaké lidové pověry existují o přírodě?

6. Červená

Červené zelí překonalo svou užitkovostí své předchůdce bílé zelí z tohoto důvodu: jeho sytá barva je dána pigmentem kyanidin, který má schopnost zpevňovat stěny cév a regulovat jejich propustnost. Proto je vhodné pro všechny kardiaky jíst červené zelí. Můžete ji použít stejně jako bílou: udělejte z ní zelňačky a zelňačku, osolte a poduste. Je pravda, že po zpracování bledne, takže je nejlepší dávat ho čerstvý do salátů – světlé, bohaté listy ozdobí každé jídlo.

7. Savoy

Navenek je Savoy podobný bílému zelí, ale má jasně zelenou barvu a vlnité měchýřnaté listy.

Jedná se o velmi krásné zelí a jeho složení je mnohem bohatší než bílé zelí. Savoy má velmi jemné listy, takže se z nich dělají výborné zelné závitky, saláty, zelňačka, boršč a kapustové koláče. Listy hlávky zelí lze snadno rozebrat, stačí je zalít vroucí vodou.

Červené zelí, jablko a pomerančový salát

Složení:

Červené zelí – 300 g
Jablka – 300 g
Pomeranče – 200 g
Rostlinný olej – 4-5 lžíce. l.
Citronová šťáva – 1/2 citronu
Sůl podle chuti
Citronová kůra – malá hrstka

Související článek
Jak se připravit:

  1. Zelí nakrájíme na kostičky.
  2. Pomeranč oloupeme, odstraníme membránu ze segmentů, dužinu nakrájíme na malé kostičky.
  3. Jablka zbavíme jádřinců a nakrájíme na kostičky. Všechny ingredience by měly mít přibližně stejnou velikost.
  4. Smíchejte jablka a šťávu z půlky citronu.
  5. Přidejte zelí, pomeranč a trochu soli.
  6. Salát ochutíme rostlinným olejem, promícháme, posypeme citronovou kůrou.

8. Bílé zelí

Nejoblíbenější bílé zelí je u nás co do užitkovosti vzadu, ale to neznamená, že je špatné. Jen obsahuje o něco méně „zelí“ látek. Je však levný, široce dostupný, dobře skladovatelný a má své vlastní jedinečné vlastnosti. Obsahuje například vitamín U, kterému se také říká protivředová: čerstvá zeleninová šťáva hojí rány žaludku a dvanáctníku. A na rozdíl od brokolice nebo růžičkové kapusty se dá jíst čerstvá a solená a v této formě je kyselina askorbová v listech dokonale zachována a dělá z pokrmu vynikající prostředek v boji proti zimnímu nedostatku vitamínů.

9. Číňané

Tohle je neobvyklá kapusta. Nemá hlávku, ale složením se blíží bílému zelí. Aby listy čínského zelí nezhořkly, nekupujte velmi zažloutlé exempláře a nehoňte obry: ideální délka zeleniny je 25-30 cm.Z „čínského zelí“ je výborný boršč, zelná polévka, zelňačky a dělají se z něj saláty. Bohužel toto zelí má jednu vážnou nevýhodu – velmi velkou stopku, která zabírá téměř polovinu produktu. Pahýl se však dá použít i tehdy, když ho nakrájíte na tenké nudličky a dáte do salátu nebo polévky.

ČTĚTE VÍCE
Jak krmit hrozny, aby listy nežloutly?

10. Kudrnatá (kapusta)

Kapusta je listové zelí, bez hlávky. Jeho listy jsou velké, kudrnaté, podobné listům salátu. Mohou být namodralé, zelené nebo červené. Listy se dusí a dělají se z nich palačinky, pizza, saláty a další pokrmy. Kapusta je respektována zejména v Portugalsku, kde se na jejím základě připravuje tradiční polévka caldo verde. Téměř v každém portugalském supermarketu najdete nakrájené a balené zelí pro národní jídlo. Připravuje se z brambor, které jsou rozdrceny v mixéru, syrových uzených portugalských klobásek chorizo ​​a samozřejmě kapusty, díky které je polévka zelená. Bohužel, kapusta u nás není tak populární, takže milovníci portugalské kuchyně, a zejména polévky caldo verde, ji nahrazují Savoy – stejně jasně zelené a kudrnaté.

polévka “z Bruselu”

Složení:

Kuře – 1 ks.
Voda – 2 l
Růžičková kapusta – 300 g
Mrkev – 1 ks.
Kořen petrželky – 1 ks.
Cibule cibule – 1 ks.
Brambor – 2 ks.
Červená sladká paprika – 1 ks.
Petržel, kopr – několik větví každý
Sůl, pepř – podle chuti

Související článek
Jak se připravit:

  1. Kuře zalijte vodou, přiveďte k varu, stáhněte pěnu, snižte teplotu a vařte, dokud nebude hotová.
  2. Připravte zeleninu. Brambory, mrkev, papriku, cibuli a kořen petržele oloupeme a nakrájíme na malé kostičky. Pokud je růžičková kapusta malá, můžete ji nechat vcelku, pokud je velká, rozkrojte ji napůl.
  3. Na rostlinném oleji orestujte cibuli, přidejte nakrájenou mrkev a kořenovou petržel a vše společně vařte dalších 5 minut.
  4. Když je kuře uvařené, vyjměte ho z vývaru, vyjměte kosti a vraťte filet zpět do pánve.
  5. Veškerou zeleninu dejte do hrnce a vařte na středním plameni do měkka, 15 minut. Osolte, opepřete, přidejte nasekané bylinky, vypněte plamen a nechte polévku provařit asi 10 minut.