Květák má příjemnou chuť a spoustu užitečných vlastností. Tento druh zelí obsahuje méně hrubé vlákniny než bílé zelí, takže nedráždí střeva. Květák je užitečný nejen pro zdraví, ale také pro hubnutí. Proto existují různé diety na této zelenině.

Dietní tajemství na zdravé zelenině

Květák neobsahuje tuk, ale obsahuje mnoho vitamínů (H, C, U, E, skupina B), chlorofyl, draslík, fosfor, vápník, hořčík, selen, fluor, bílkoviny, aminokyseliny, sacharidy, organické kyseliny, dusíkaté sloučeniny. Při takto bohatém složení obsahuje zelí pouze 29 kcal na 100 g. To je samozřejmě důležité při hubnutí.

Proč se květák doporučuje jíst při různých dietách? V první řadě dobře zasytí a nezatíží žaludek, díky vláknině. Tato zelenina navíc potlačuje chuť k jídlu, pomáhá urychlit metabolismus a zabraňuje tvorbě nových tukových usazenin.

Jak přesně byste měli jíst zelí při hubnutí? Dodržování různých diet zahrnuje použití vařené, dušené nebo pečené zeleniny. Neumíš vařit zelí. Můžete vařit polévky, vařit dušená jídla nebo saláty. Existuje dieta, která zahrnuje konzumaci syrové zeleniny, ale musíte striktně dodržovat návod na přípravu salátu coleslaw a nedržet ho déle než 2 dny.

Podstatou každé kapustové diety je nejen použití zdravé zeleniny, ale také nízký obsah kalorií ve všech pokrmech. Zároveň by porce měly být malé, měli byste jíst často. Navzdory nízkému obsahu kalorií zelí byste neměli jíst více než 250 g najednou, jinak se hmotnost začne zvyšovat.

Během jakékoli diety na květáku byste měli sledovat svou pohodu. Pokud se necítíte dobře, měli byste přestat s dietou.

Navíc ne každý může držet takovou dietu. Nedoporučuje se jíst květák pro dnu, problémy s orgány gastrointestinálního traktu a alergie.

Rakovina tlustého střeva: příznaky, onkotesty, léčba, prevence

Květákové dietní menu

Nabízíme několik možností diety na zelí. Vyberte si ten, který se vám nejvíce líbí.

Dieta po dobu 1-2 dnů vám umožňuje používat pouze květák v jakékoli formě (kromě smaženého), sušený žitný chléb a neslazený čaj. Zelí můžeme šťouchat, dusit, péct v troubě nebo dusit v páře. Je vhodné přidat do pokrmů velké množství zeleniny.

ČTĚTE VÍCE
V jaké vzdálenosti mám zasadit bílé zelí?

2-3denní krátká dieta zahrnuje syrové zelí, ovoce, zeleninu, jogurt, vejce, ryby, maso a celozrnný chléb. Salát je nutné připravit ze syrového zelí: 200 g hlavní zeleniny, 100 g jakékoli jiné zeleniny (pokud máte rádi ovoce, přidejte jablko nebo pár hroznů), jogurt nebo citronovou šťávu.

Dietní jídelníček by měl vypadat takto:

  • ráno: vejce, salát, čaj;
  • na oběd: 100 g ryby nebo masa, salát;
  • večer: salát, jogurt.

Pokud máte velký hlad, můžete sníst jakékoliv ovoce, kromě banánu nebo přírodního jogurtu v malém množství.

Existují také dlouhodobé možnosti. Pro milovníky prvního chodu je vhodná týdenní dieta. Každý den musíte jíst polévku-pyré z květáku a kuřecího masa. Kromě polévky je povolena různá zelenina, ovoce a kefír. Polévku je třeba připravit z litru vody, 600 g zeleninových květenství, 400 g kuřecího řízku. Když je polévka hotová, rozšleháme ji ponorným mixérem a přidáme případné aromatické bylinky.

  • snídaně: miska polévky, čaj bez cukru;
  • oběd: 300 g polévky, zeleninový salát;
  • odpolední svačina: ovoce;
  • večeře: 250 g polévky, krajíc chleba a ovoce.

Strava není příliš pestrá, ale pocit hladu by neměl mučit.

Desetidenní dietní jídelníček má pestřejší jídelníček. Můžete jíst zeleninu, ovoce, vejce, kefír, jogurt, ryby, kuřecí maso, hovězí maso, žito a celozrnný chléb. Olivový olej a sůl jsou povoleny ve velmi malých množstvích. Můžete pít kávu, zelený čaj, minerální vodu bez plynu.

Zde je návod, jak vytvořit menu:

  • snídaně: čaj nebo káva, krajíc chleba;
  • svačina: dva pomeranče nebo jablka;
  • oběd: květáková polévka, 200 g hovězího masa nebo ryby;
  • svačina: jogurt;
  • večeře: zelný salát, vařené vejce a ovoce;
  • před spaním: kefír.

S touto dietou pocit hladu pravděpodobně nebude obtěžovat. Pokud jste však zvyklí snídat vydatně, můžete si dát vařené vajíčko ráno a večer se bez něj obejít.

Recepty na chutné pokrmy pro zdraví a krásu

Jaká jídla lze vařit během květákové diety? Nejde jen o vařenou zeleninu, existuje mnoho dalších zajímavých možností. Mohou to být recepty na řízky, kastrol, dušená masa. Zde je několik zdravých a chutných receptů.

Polévka s jeruzalémským artyčokem

Tři topinambury nakrájíme na kostičky, mrkev nastrouháme, cibuli nakrájíme. Vše zalijeme vodou a vaříme do měkka. Tři papriky nakrájejte na proužky, 400 g květáku rozeberte na květenství, přidejte zeleninu do polévky. Vařte do vaření, přidejte voňavé čerstvé bylinky.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi spirulinou a řasou?

Krémová polévka

500 g květáku rozebereme na květenství, nasekáme šalotku (50 g). Cibuli trochu orestujte, přidejte zelí, 100 g hrášku, vařte půl hodiny. Polévku rozšlehejte ponorným mixérem, přidejte trochu nízkotučné zakysané smetany, osolte a dvě minuty provařte. Při podávání posypte bílým a růžovým pepřem.

pečené zelí

Vezměte 300 g brokolice a květáku, rozeberte na květenství, vařte v osolené vodě s přidáním citronové šťávy. Zeleninu dejte do formy, posypte tvarohem a pečte v troubě 10 minut na 200 stupňů.

Kastrol

Smíchejte 500 g nízkotučného mletého masa se solí, dvěma lžícemi krupice, pálivým černým pepřem, pěti nasekanými stroužky česneku. 200 g cibule nakrájíme nadrobno, 150 g mrkve nastrouháme, červenou a žlutou papriku nakrájíme na nudličky. Vše promícháme a přidáme k mletému masu. Přidejte tam nakrájenou zeleninu. Mleté maso dejte do formy, navrch dejte 700 g květáku, potřete nízkotučnou zakysanou smetanou a pečte 40 minut.

Dušené maso

Cuketu, tři sladké papriky a tři rajčata nakrájíme na kostičky. Cibuli nakrájíme, orestujeme, přidáme dvě nastrouhané mrkve, 200 g květáku, pět minut podusíme. Přidáme zbytek připravené zeleniny a dusíme do měkka.

Salát

Uvařte 130 g krevet, zvlášť uvařte 300 g květáku. Tři rajčata nakrájejte na plátky, jednu čerstvou okurku na kolečka. Vše promícháme, dochutíme přírodním jogurtem. V případě potřeby lze přidat konzervovaný zelený hrášek.

Při výběru receptů na zelí pro dietu se snažte upřednostňovat nízkotučné a nízkokalorické možnosti. Pak bude hubnutí účinné.

Použité fotografické materiály Shutterstock

Číst dál

Namátkou: Peyronieho nemoc

Zakřivení penisu: odpovědi na otázky, které jste se styděli položit, od MedAboutMe.

Remise urolitiázy: jak ji prodloužit?

Trpíte urolitiázou? Zjistěte, jak dosáhnout remise onemocnění a prodloužit ji na dlouhou dobu.

Herpes: co potřebujete vědět o různých virech a jak se vypořádat s relapsy

Jak se správně vypořádat s relapsy a exacerbacemi viru herpes: podrobně mluvíme o rozmanitosti a zákeřnosti tohoto viru

Rakovina tlustého střeva: příznaky, onkotesty, léčba, prevence

12 pravidel pro péči o pleť po 35 letech

Ideální pleť po 35 letech není utopie, ale realita. Hlavním klíčem k tomu je správná péče. Jaký by měl být podle kosmetologů?

Pravidla večerní péče o pleť

Abyste své pleti dodali krásu a zdraví, projděte si svou „standardní“ večerní rutinu péče o pleť. Jaká pravidla je třeba dodržovat?

ČTĚTE VÍCE
Jak správně štípat okurky na parapetu?

Jak pečovat o problematickou aknózní pleť pomocí lékárenské kosmetiky

Tipy a doporučení odborníků na péči o problémovou pleť se sklonem k akné: jaké farmaceutické přípravky v tomto boji pomohou

Stejně jako ostatní druhy této zeleniny je i květák považován za dietní produkt. Obsahuje málo kalorií, hodně vlákniny a přitom ze zelí připravíte velké množství zdravých a chutných pokrmů. Proto je při hubnutí velmi vhodné zařadit do svého jídelníčku květák.

Složení a příznivé vlastnosti zeleniny

Květák obsahuje vitamíny C, K, B5, B2, A, PP, dále cholin, omega-3 mastné kyseliny, bílkoviny, draslík, fosfor, mangan, železo, sodík, hořčík, zinek, selen, měď, biotin, organické kyseliny , mono- a disacharidy, enzymy, fytoncidy.

Jednou z největších výhod této zeleniny je, že má jemnější a jemnější vlákninu než bílé zelí. Je lehce stravitelná, nezatěžuje trávicí trakt a lze ji zařadit i do dětského jídelníčku. Květák zlepšuje funkci střev, zlepšuje sekreci žluči a odstraňuje odpad a toxiny.

Tato zelenina navíc zabraňuje mutaci zdravých buněk, což znamená, že chrání před rakovinou. Květák zmírňuje záněty, bojuje proti vředům a gastritidě, zlepšuje činnost srdce a udržuje normální krevní tlak. Tato zelenina posiluje kostní tkáň, zlepšuje krvetvorbu a posiluje imunitní systém.

Jak vidíte, tento druh zelí přináší mnoho zdravotních výhod, takže ať už chcete zhubnout nebo ne, v každém případě by zelenina do jídelníčku měla patřit.

Květákové diety

Pokud je vaším cílem zhubnout, květák vám určitě pomůže. V první řadě jemně čistí tělo. Kromě toho zelí stimuluje metabolické procesy a odstraňuje přebytečnou tekutinu. Navíc 100 g této zeleniny obsahuje 100 kcal a hodně vlákniny. To znamená, že zelí dobře zasytí a zároveň pomáhá tělu bojovat s přebytečným tukem, spíše než ho hromadit.

Zelí můžete jednoduše přidat do jídelníčku. Připravte si například zeleninové guláše, dietní polévky, saláty. Nebo můžete dodržovat speciální květákovou dietu. Zde jsou některé dietní možnosti.

Krátká dieta na tři dny zahrnuje konzumaci pouze zelí. První den musíte zkonzumovat 1,5 kg čerstvé zeleniny. Druhý a třetí den můžete jíst vařené zelí. 1,5 kg vařeného zelí by mělo být rozděleno do pěti porcí. Za tři dny takové diety můžete shodit 2-3 kg nadváhy.

ČTĚTE VÍCE
Je možné přidat do kuřecího masa místo smetany mléko?

Další možností diety je týdenní. Během této doby se můžete zbavit 3-5 kg. Můžete jíst čtyřikrát denně, porce by měly být malé. V tomto případě by květák měl tvořit třetinu jídelníčku. Může se jíst jako samostatné jídlo nebo jako příloha k masu a rybám. Kromě květáku můžete jíst obiloviny, vejce, libové maso a ryby, různé druhy zeleniny a ovoce a mléčné výrobky. Můžete pít jakékoli čaje, ovocné nápoje, kompoty, kefír, mléko.

Jak vytvořit jídelníček? Mělo by být vyvážené, ve stravě by měly být přítomny všechny potraviny. Zároveň by ale květák měl být na jídelníčku minimálně dvakrát. Vytvoření dietního menu je snadné, protože můžete použít jakékoli produkty.

Zde je ukázkový dietní jídelníček:
• snídaně: ovesná kaše s ořechy, zelený čaj, jablko;
• svačina: ovoce nebo jogurt s lesním ovocem;
• oběd: brokolicová a květáková polévka, telecí kotleta, salát, ovocný nápoj;
• odpolední svačina: tvaroh s medem a kompotem;
• večer: dušení květáku a jiné zeleniny, kefír.

Samozřejmě musíte vařit zelí správně: vařit, péct, dusit. Zeleninu je vhodné nesmažit. Totéž lze říci o jiných potravinách, jako je maso a ryby. Obecně se zelí nevaří dlouho, čímž se zachová více živin.

Dieta recepty

Jaké recepty jsou vhodné na hubnutí? Jedná se o první a druhý chod, saláty a předkrmy. Zde je několik jednoduchých a zdravých receptů.

Rizoto se zelím
Květák uvaříme v osolené vodě. Zlehka orestujte cibuli se dvěma stroužky česneku, přidejte koření, sklenici rýže, květákový vývar a vařte, dokud není rýže hotová. Poté do pánve vložíme květák, svazek nakrájené zelené cibulky, petrželku a sůl. Nechte přikryté deset minut.

Dušené maso
Dvě papriky a tři rajčata nakrájíme na kostičky. 200 g květáku rozdělte na květenství. Jednu cibuli nakrájíme a osmahneme na oleji, přidáme česnek, pepř a pět minut podusíme. Poté přidáme zelí, rajčata, koření a sůl. Zeleninu dusíme, dokud nebude hotová. Při podávání posypeme libovolnými bylinkami.

Kastrol
Jeden malý květák rozdělíme na růžičky a pět minut podusíme, přendáme do zapékací mísy. Smícháme trochu nadrobeného chleba, sůl, 50 g strouhaného sýra a dáme na zelí. Pečte deset minut v troubě. Na mírném ohni podusíme půl kila rajčat, přidáme trochu nastrouhaného zázvoru, pepře a soli. Omáčku můžeme přelít přes kastrol nebo podávat samostatně.

ČTĚTE VÍCE
Jak ošetřit rybíz proti skvrnitosti listů?

Hubnutí s květákem je uspokojivé a nekomplikované. Proto, pokud tuto zeleninu milujete, vyzkoušejte některou z diet nebo jednoduše zařaďte do svého jídelníčku jídla ze zelí.